1 milyon liraya bile elektrik almak güç

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Dünyada olduğu üzere Türkiye’de de elektrikli araçlara olan ilgi gün geçtikçe artıyor. Artan şarj istasyonu sayısı ve gitgide uzayan menziller, elektrikli araçları çok mantıklı bir seçenek haline getirmeye başladı. Öte yandan fosil yakıtlı araçlar gerek dünyada gerekse Türkiye’de de süratli bir kan kaybına başlarken, daha şimdiden bir vakit içinderın vazgeçilmez motor tipi olan dizel araçlar için bile yolun sonu görüldü. ODD datalarına baktığımızda 561 bin 853 adetlik araba pazarında 373 bin 600 adet akaryakıtlı araba satışı gerçekleşti. Akaryakıtlı araçlar toplam araba pazarından yüzde 66,5 oranında hisse alırken, 2020’ye göre hissesi yüzde 28’e yakın arttı. Yılın en büyük kaybedeni ise dizeller. 2020’de hisseleri şimdi yüzde 70’e yakın olan dizel arabanın pastası 2021’e yüzde 20’nin bile altına düştü. Dizelde daralma yüzde 50’yi aştı.


Hibritlerin hissesi yüzde 122 üstünde artış yaşarken, elektrikli araçların büyümesi yüzde 267’yi buldu. 2020 yılında yalnızca 844 elektrikli araç satışı gerçekleşirken, 2021’de bu sayı 2 bin 846 adet olarak kayıtlara geçti. Öte yandan tüm dünyada elektrikli araçlara takviye verilirken, Türkiye’de Şubat 2021’de yüzde 400’e varan ÖTV artırımı gerçekleşti. bu biçimdece elektrikli araçlar meblağları 1 gecede neredeyse 500 bin liraya yakın artış gösterdi. Biroldukça Avrupa ülkesi neredeyse 5 bin euroya varan vergi teşviki, yol ve çeşitli vergilerden muaf tutuluyor. Ülkemizde ise elektrikli araca binmek için en az yarım milyon liradan fazla parayı gözden çıkarmak gerekiyor. 500 bin liranın altında elektrikli araç satışı şimdi yok. Son devrin dikkat çeken SUV’larına sahip olmak isterseniz 1 milyon lira bile biroldukca model için yetmiyor. Bize test konuğu olan Mercedes EQC, BMW iX3, KÜÇÜK Cooper SE, Hyundai Kona elektrik, Renault Zoe modellerini tüm bilgileriyla sıraladık.


MERCEDES EQC: TEK ŞARJLA 437 KİLOMETRE

Alman otomotiv üreticisi Mercedes, yüzde 100 elektrikli EQC modeliyle dikkat çekiyor. Kaslı ve heybetli dizaynıyla tam bir SUV olan model, eğilim tavan çizgisiyle de coupe formunu koruyor. EQ ailesinin bir üyesi olduğunu çabucak aşikâr eden model, gerek ön yüzü gerekse art dizaynıyla bilhassa hava karardığından özgün bir ışık şöleni yaşatıyor. Kaliteli bir iç yere sahip olan araç, geniş bir hayat alanı sunuyor. bununla birlikte tam bir teknoloji üssü olan yerde biroldukça süreç konsolda yer alan geniş bir ekrandan yapılıyor. çok ergonomik olan iç hacimde sürüş modları, şarj mühleti ve birfazlaca bilgi MBUX ismi verilen teknolojiyle takip ediliyor.


EQC’de yer alan bataryalar birfazlaca şarj noktasından elektrik alabiliyor. Konut tipi soketlerde de şarj olan model, alternatif süratli şarj noktalarında süreyi kısaltıyor. Mesken tipi soketlerde şarj müddeti 12 saati geçerken, bilhassa DC özellikli süratli şarj noktalarında 40 dakika yüzde 80’lik dolum mümkün. bu biçimdece araç şimdi 437 kilometrelik menzile ulaşıyor. Biz ise sürüş tecrübemiz boyunca 400 kilometreye şimdi yaklaştık. Tüm elektrikli araçlarda olduğu üzere EQC’de de pedala dokunduğunuz anda voltajı hissetmemek mümkün değil. 408 beygir güç ve 760 Nm tork üreten elektrikli motor ile EQC, 0’dan 100 kilometre/s sürate 5.1 saniyede çıkıyor. Aracın azamî son suratı 180 km/s ile sonlandırılmış. Başlangıç fiyatı ise 1.7 milyon lira.


HYUNDAI KONA ELEKTRİK: 500 KİLOMETRE SIKINTI DEĞİL

Hyundai de B-SUV’daki temsilcisi Kona ile tüm dikkatleri üzerine topluyor. Aracın kapalı ızgaralı tasarımı, öteki şoförlerin pek dikkatini çekiyor. Kona Elektrik’te, gövde renginde sunulan çamurluk davlumbazlarının yanı sıra yeni 17 inçlik jantlar da şık görünümü destekliyor. Gövde rengi çamurluklar, ince LED stoplar ve açık renkli aydınlatmalar şık tasarımı tamamlıyor. Aracın iç yerinde kaliteli ve yumuşatılmış kaplamalar öne çıkıyor. Dijital 10,25 inçlik gösterge paneli üzere tıpkı büyüklükteki dokunmatik multimedya ekranı elektrikli araba çağını yakalıyor. Batarya şarj durumu ve şimdiki güç kullanım düzeyi üzere elektrikli güç transfer sistemiyle ilgili bilgiler de sağ tarafta konumlanan kadran içerisinde bulunuyor. 332 litrelik bagaj da kâfi yükleme alanı sunabiliyor.

204 beygir güç ve 395 nm tork üreten motor, bataryalar sebebiyle 1760 kilogramı bulan yüke karşın pek yüksek bir performans vadediyor. Bu kombinasyonla araba, 0’dan 100 km/s hıza 7.9 saniyede ulaşabiliyor ve ivmelenme kabiliyetini saatte 167 kilometre sürate kadar sürdürüyor. 3 farklı sürüş moduna (Normal, Eco, Sport) sahip arabada modlar ortası kullanım hissi çok besbelli. Araç tam şarjla 484 kilometrelik menzile sahip. Aracın bataryası 0’dan yüzde 80’e yaklaşık 1.5 saatte (DC) doluyor. Büsbütün dolması ise 2 saat sürüyor. AC tipi prizle 5-6 saat süren süreç 220 v prizle de 36 saatte tamamlanıyor. Hyundai Kona elektrik 1 milyonluk fiyat etiketiyle dikkat çekiyor.


RENAULT ZOE: UCUZ VE ÂLÂ MENZİL

Türkiye’de satılan birinci elektrikli araba modellerinden biri Renault Zoe de bu alanda başarılı örneklerden biri. Yaklaşık 1 hafta boyunca kullanma fırsatı bulduğumuz arabada kent ortasında 350-400 kilometrelik menzile ulaşmak hiç de kolay olsa gerek. Büyükşehirlerde büyük avantaj sağlayan Zoe E-Tech, büyük logosu elmas kesim krom çizgilerle çok sportmen bir görünüm çiziyor. Aracı şarj etmek için büyük Renault logosunu açmak kâfi oluyor. Easy Link özelliğine sahip dokunmatik multimedya ekranı birfazlaca özelliği bir ortada sunarken, minik dizaynıyla elektronik vites topuzu da minimal tasarımı tamamlayan ayrıntılardan. Aracın ortasında bulunan birfazlaca ayrıntı ise yüzde 100 geri dönüşüm gereçlerinden tasarlanmış. WLTP formuna bakılırsa, 52 kWh batarya kapasitesine sahip olan aracın menzili şimdi 400 kilometre. Biz ise kent ortasında 350 kilometrelik menzile ulaştık.

Fabrika verisi olarak 135 kilometre sürat yapan model, Mod B ile rejeneratif frenleme yaparak ek güç bile sağlıyor. Araç mesken tipi prizlerle 25 saati bulan müddette şarj olurken bunu lokal soketli istasyonlarla 14 saate kadar düşürmek mümkün. Güç ünitesine nazaran 2-7 saat içinde değişen aralıklar yüzde 100 dolum için yetiyor. 50 kw DC şarj istasyonlarında ise 1 saat kalmak yetiyor. Bu noktada 30 dakikada 150 kilometrelik menzile ulaşmak mümkün. Yola tutunma ve konfor konusunda da emsallerini aratmayan modelin başlangıç fiyatı şimdilik 577 bin lira.


KÜÇÜK COOPER SE: ŞEHİRİÇİNDE ÜLKÜ ARALIK

Türkiye’deki serüvenine 2020’nin birinci yarısında başlayan KÜÇÜK Cooper SE, minik boyutu ve menziliyle tam bir şehiriçi arabası. 50 kW’lık süratli şarj yardımıyla 32.6 kWh kapasiteli pillerinin yüzde 80’ini yalnızca 35 dakikada dolduruluyor. KÜÇÜK Electric, özel olarak geliştirilen lityum-iyon bataryaları ile tam şarjda 232 km’ye kadar menzili ile dikkat çekiyor. Bizim de konuğumuz olan model, çevikliği ve sportmen dizaynıyla eski genlerinden hiç bir şey kaybetmemiş. Elektrik motoru ürettiği 184 beygirlik gücü ön tekerleklere aktarıyor. MINI’nin kendi geliştirdiği sürüş dinamikleri yardımıyla KÜÇÜK ELECTRIC eşsiz bir kullanım keyfi vadediyor. MINI’ye has go-kart hissini koruyan ve eşsiz bir esneklik sunan araç, 284 beygir güçle 0-100 km/s hızlanmasını da 7.3 saniyede tamamlıyor.

Elektronik olarak sonlandırılan 150 km/s’lik son sürate ulaşabiliyor. Araç, 50 kW’lık süratli şarj yardımıyla 32.6 kWh kapasiteli pillerinin yüzde 80’ini yalnızca 35 dakikada doldurabiliyor. KÜÇÜK ELECTRIC, iç yerde sunduğu 5.5 inçlik renkli ekrana sahip gösterge paneli ile de standart KÜÇÜK modellerinden ayrılıyor. Dört farklı sürüş modu bulunan KÜÇÜK Cooper SE’nin, bu modlara göre değişken tema ve renklere bürünebilen renkli ekranından arabayla ilgili öteki sürüş detaylarıne de erişilebiliyor. Cooper SE’nin 211 litrelik bagajı koltukların yatırılmasıyla birlikte 731 litreye kadar çıkıyor. Aracın fiyatı ise 980 bin lira.


BMW iX3: 1.8 MİLYONLUK VOLTAJ AVCISI

BMW’nin i3 modelinden daha sonra dikkat çeken menziliyle beğenimizi kazanan iX3, tam bir SUV imajıyla dikkat çekiyor. Alman üreticinin X3’ün elektrikli alternatifi olarak pazara sunduğu model, ufak ayrıntılar dışında dizaynından fazlaca da ödün vermemiş. Biraz daha keskin çizgilerin yer aldığı iX3’te, büyük böbrek ızgaralar dikkat çekerken, art ve ön tamponlarında ayrıntılar daha sportmen bir dizaynla karşımıza çıktı. üç boyutlu efektli stop LED’ler de araca cazibeli bir görünümün yanında niş görünümü devam ettirmiş. Aracın iç dizaynında da ferah bir görünüm bizleri karşılarken, dış dizayndaki sportiflik içeriye de yansımış. Dokunmatik 12,3 inç ekran üzerinden araçla ilgili birfazlaca bilgiye ulaşmak çok kolay. Ayrıyeten sürüş modlarıyla araç, ister daha fazla menzil isterse daha konforlu yahut dinamik bir tecrübe sağlıyor. Araç profesyonel sürüş asistanı ve park asistanı üzere biroldukca bilhassa biroldukca güvenlik donanımına da sahip. 460 kilometrelik menziliyle dikkat çeken modelle şehiriçi kullanmasımızda 400 kilometreyi rahatlıkla geçtik. 286 beygir güce sahip olan elektrikli motor, 400 NM’de tork bedeli sunuyor. 100 km’de ortalama 18 kWh güç tüketen araba, 6.8 saniyede saatte 100 km sürate çıkıyor. Süratli (DC) şarj noktalarında 34 dakika da yüzde 80 doluma ulaşan model, farklı güç noktalarında 7.5 saatte tam kapasiteye ulaşıyor. Ayrıyeten araç yüksek süratli şarj istasyonlarında 10 dakika da 100 km’lik menzile ulaşabiliyor. BMW iX3’ün başlangıç fiyatı da şimdi 1.8 milyon liraya yakın.