2019’a dönsek kâfi

Hasan

New member
25 Mar 2021
313
0
0
ALİ YILDIRIM

Arabada tercihler kadar fiyatlar da her geçen gün değişime uğruyor. Süratli bir değişime uğrayan araç tipleri yerini şimdilik SUV modellere bıraksa da buradaki ağır fiyat farkı, segmentlerin küçülmesine niye oluyor. Artık tüketicilerin sedandan fazla daha fazla SUV modellere ağırlaşması üreticilerin de planlarını değiştirirken sedan ülkesi olarak kabul edilen Türkiye’de bile yerden yüksek modeller pazarın yeni hakimi olmaya başlıyor.

Artan model seçenekleri ve donanımlar tüketiciyi cezbediyor ancak fiyata gelince işler değişiyor. Yaklaşık 300 bin lirası olan bir tüketicinin C-SUV’ye binmek için Dacia Duster ve Fiat Egea Cross’tan öbür seçeneği maalesef yok. Data ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata’nın ortaya koyduğu datalara nazaran, bu fiyata yerden yükselmek isteyenlerin lakin B segmentinde pek fazla seçeneği bulunuyor.


Şayet matrah artışında değişim olmasaydı C’de 2 seçeneğin olması da fazlaca beklenen olmayacaktı. 300 bin lirası olanın B-SUV’da 12 seçeneği olurken, yalnızca alt donanımlı modellere ulaşmak mümkün. Artan kur, enflasyon ve ÖTV oranlarıyla bir arada aslında 300 bin liranın nasıl kıymet kaybettiğini de görmek hiç de güç olmasa gerek. 2019 yılında 10 fazla C-SUV modeline ulaşmak mümkün iken, artık tıpkı paraya B-SUV’lara anca erişiliyor. Yaklaşık 2 yıl evvel üst segmentteki modelin şimdi her versiyonunu satın alma imkanı varken, bugün içler acısı tablo ortada.


2019 Eylül devrindeki C-SUV fiyatları, 2021’in B-SUV’larına bile tam olarak eşit değil. Cebimizdeki paranın eridiği kadar segmentlerde de erime gerçekleşti. O periyotta dolar 5.65 düzeyinde süreç görürken, euro da 6.20 civarlarında idi. Bugün ise gelinen noktada dolar 8.50’nin üzerine euro ise 10 liranın üstünde seyrediyor. Enflasyon ise 11,75 düzeylerinde idi. Ortadan geçen 2 yılda TL dolar karşısında yüzde 52, euro karşısında ise yüzde 63 kaybetti. bu vakitte enflasyon da neredeyse euro oranında artışla yüzde 19,25’i geçti. bu biçimdece gaye bir tık daha uzaklaştı.


2 YIL EVVEL TUCSON ALAN ARTIK BAYON’A GÜÇ BİNİYOR

Bakıldığında 2019 yılında 200 bin liraya Nissan Qashqai, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Ford Kuga, Opel Grandland X ve Renault Kadjar üzere modellere ulaşmak mümkündü. Ancak bugün gelinen noktada Cardata datalarına göre, o bütçelere C-SUV model neredeyse yok. Fiyat etiketini 300 bin düzeyine çıkardığınızda bile yalnızca 2 C-SUV listeye girebiliyor. Lakin bu bütçelere Cardata’nın paylaşımına göre, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Ford Puma, Hyundai Bayon, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland, Peugeot 2008, Renault Captur ve Skoda Kamiq modellerine zorla ulaşılıyor.


Çip krizi gaye küçülttürdü

Yeni yıla 40 bin adetlik satış maksadıyla başlayan Skoda’da da ‘çip’ mağduru oldu. Kriz niçiniyle planlarda 10 bin adetlik değişim yapan Skoda Türkiye amaç küçültmek zorunda kaldı. Skoda Türkiye Genel Müdürü Başar “Avrupa’da her markanın fabrikasının önünde on binlerce tamamlanmayı bekleyen araç var” dedi.


Tüm dünyada otomotiv kesimini sıkıntı bir virajdan döndüren çip krizi bütün hesapları alt üst ettirdi. Türkiye dahil biroldukça ülkede duran üretim tedarik süreçlerini uzattı modelleri daralttı. Matrah değişim daha sonrasında yaşanan yoğunlukla bir arada eylül sonuna sarkan hesaplar krizin uzamasıyla birlikte, kasım ayına hatta aralık devrine kadar sarktı. Son birkaç yıldır SUV atağıyla dikkat çeken Skoda Türkiye’de çip mağdurlarından biri oldu. Marka 2021 yılında planladığı 40 bin adetlik satış amacını 10 bin adet geriye çekti. Yılın birinci 8 ayında 20 bin 981 adet araç sattıklarını söyleyen Skoda Türkiye Genel Müdürü Zafer Başar, 10 bin adetlik revizenin sebebini ‘çip krizi’ olarak deklare etti. Daha fazla tedarik edebilseydik satardık diyen Başar şöyleki devam etti: “Salgınla birlikte natürel ki sipariş rotaları biraz şaştı. Bütün üreticiler buna kendini adapte etmeye çalışıyorlar. Avrupa’da her markanın fabrikasının önünde on binlerce tamamlanmayı bekleyen araç var. Bunlar sıradan eksiklikler niçiniyle tamamlanmayı bekliyorlar. ötürüsıyla biz de bütün rakiplerimiz üzere satış ve pazarlama planlarımızı bu bilinmezliğin ortasında yapıyoruz. Tüm bunlardan dolayı talebe karşılık veremiyoruz. Biz 40 bin satışın üzerinde bir maksatla başladık yola. Artık yılı 30 binin bir ölçü üzerinde bir satışla yılı kapatacağımızı var iseyıyoruz. Ancak hakikaten sayıların ne olacağına ait net bir bilgimiz yok. Birtakım eserlere ait 1-2 aylık bekleme süremiz var maalesef.”

MAKYAJLI KODIAQ 455 BİN LİRADAN GELDİ

Skoda’nın makyajlanan modeli Kodiaq lansmanında araçla ilgili ayrıntılar veren Zafer Başar, modeli 2017 yılında pazara sunduklarını hatırlattı. Toplamda bu yıl 800 adet Kodiaq sattıklarını tabir eden Başar, makyajlı versiyon için ise 700 adetlik maksat koyduklarını anlattı. Başar “Yıl sonunda ise 2 bin 500 adet ve üzerinde kapatmayı öngörüyoruz. 2022 yılına 40 binin üzerinde satış maksadıyla başlayacağız ve bunu giderek artırarak gerçekleştirmeyi amaçlıyoruz” dedi. Makyajlanan modelin başlangıç fiyatı 455 bin lira olurken, RS versiyonun için 1 milyon lirayı gözden çıkarmak gerekiyor.

484 kilometre menzilli Kona Türkiye’de

Hyundai Assan, dünyanın seri üretim birinci B-SUV modeli olan KONA EV’yi Türk tüketicisiyle buluşturdu. Bilhassa Amerika ve Avrupa pazarında tüketiciler tarafınca ağır ilgi bakılırsan KONA EV’nin yakıt tüketimi arabanın tam şarjıyla 484 kilometre. KONA KONUT müşterilerine birinci 5 bakımı, Wallbox şarj ünitesi ve ayrıyeten 250 dk şarjı da armağan ediliyor. KONA Elektrik kullanıcıları, 1 yıl boyunca fiyatsız yol yardımı hizmetinden de faydalanabilecek. Hyundai Assan, iki farklı donanım ve motor seçeneğine sahip KONA Elektrik’i lansmana özel fiyatlarla satışa sunuyor. KONA Elektrik Progressive 100 kW 487 bin lira, KONA Elektrik Progressive 150 kW ise 734 bin liraya satılıyor. Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel “Önümüzdeki iki yıl ortasında satışların ve şarj istasyonu altyapısının 4-5 kat daha artması bekleniyor. Hyundai olarak, gelecek senelerda satışlarımızın büyük bir kısmını oluşturacak elektrikli arabalarımızın birincisini satışa sunarak Türkiye’de orijinal bir devrin başlangıcına imza atıyoruz” dedi.

MG EHS PHEV sipariş toplamaya başladı

MG’nin birinci şarj edilebilir hibrit modeli yeni MG EHS PHEV Türkiye’de ön satışa sunuldu. Araç, aralık ayında sahipleriyle buluşacak. MG EHS PHEV’in “Comfort” versiyonunda; 12,3 inç dijital gösterge paneli, yapay deri koltuklar, yükseklik ayarlı halojen farlar, navigasyon / Apple CarPlay ve Android Auto, ısıtmalı ön koltuklar ve dinamik kılavuzlu geri görüş kamerası üzere fark yaratan özellikler bulunuyor. “Luxury” versiyonunda Comfort’a ek olarak panoramik açılır cam tavan, özel tasarım deri-Alcantara koltuklar, ambiyans aydınlatma, elektrikli bagaj kapağı, yükseklik ayarlı LED farlar, art dinamik sinyal lambalar ve 360° kamera üzere ayrıcalıklar sunuluyor. MG EHS PHEV Comfort 649 bin liradan ön satışa sunulurken, EHS PHEV Luxury ise 689 bin liradan kullanıcılarıyla buluşuyor.

Fiesta da hibritlendi

Uzun bir müddetdir aktüel formunu koruyan Ford Fiesta yeni seçeneğinde hibrit versiyona da kavuştu. Ford Fiesta, gözü pek ve karakteristik özelliklere sahip yeni dış tasarımı, teknolojik özellikleri ve hibrit dahil olmak üzere birbirinden farklı model seçenekleri ile tanıtıldı. Trend, Titanium, ST ve Active modellerinin her biri daha fazla renk seçenekleri, jant tasarımı ve iç tasarım bilgilerindan faydalanıyor. Elektrikli güç ve transfer organları yeni Fiesta’nın yakıt verimliliğini artırırken, azamî sürüş keyfi sunuyor ve emisyon ölçülerinin azaltılmasına imkan sunuyor. Ford’un EcoBoost 48-voltluk yavaşça hibrit teknolojisi, yakıt verimliliğini optimize ediyor. EcoBoost 48 voltluk yavaşça hibrit ve EcoBoost akaryakıtlı güç transfer organları ile sunuyor. Yeni Fiesta’nın 1.0-litre EcoBoost Hibrit motoru ise altı ileri manuel şanzımanlı 125 PS ve 155 PS motor gücü seçenekleri ile sunuluyor.

Kia Sportage’a donanım dopingi

Kia Sportage yeni ‘Black Edition’ donanımıyla satışa sunuldu. Sportage 1.6 litre dizel motor ve otomatik şanzıman seçeneğiyle sunduğu kuvvetli performansın yanında Black Edition versiyonuyla tasarım alanında da savını artırıyor. Siyah bilgilerin öne çıktığı Black Edition versiyonu, siyah renk 17 inç alaşımlı jantlar, gövde rengi kapı kolları, ön ve art parlak siyah tampon müdafaa, yeni tasarım parlak siyah radyatör ızgarası, parlak siyah tavan rayları ve LED ön farları ile dikkat çekiyor. Karartılmış Kia logosu ve parlak siyah Sportage logosu ile “Black Edition” farkını ortaya koyuyor. Türkiye’ye sonlu sayıda getirilen Sportage Black Edition, 4 farklı renk alternatifi, eşsiz ve göz alıcı dizaynıyla eylül ayına özel 100 bin TL’ye 12 ay yüzde 0,99 faiz fırsatıyla Kia Yetkili Satıcılarında satışa sunuluyor.

Toyota RAV4’e Adventure makyajı

Toyota RAV4 Adventure modeliyle dikkat çekiyor. RAV4’ün özgün SUV cazipliğini artırarak eser ailesini genişletiyor. Modelin “Here yere gidebilme” ruhunu daha da ileriye taşıyan RAV4 Adventure daha sıradışı ve kuvvetli bir off-road biçimini yansıtıyor. Büsbütün siyah ön panjur görsel etkiyi artırırken Toyota logosu daha aşağıya alınarak panjurun ortasından geçen çift çizgi üzerine konumlandırıldı. Aracın etkileyici duruşu ve SUV şekli, ön sis farlarındaki yeni siyah çerçeveler ve parlak gümüş rengi tampon altı kaplamayla birlikte daha da güçlendirildi. Bu tesir, daha geniş çamurluklar ve yeni mat gri 19 inç alaşım jantlarla daha da artırıldı. Art tarafta aracın genel dizaynına uygun biçimde gümüş rengi tampon altı kaplamaya yer verildi. RAV4 ADVENTURE projektör tipi LED farlar ve LED ön sis farları üzere güncellemeleri de içeriyor. tıpkı vakitte RAV4 ADVENTURE, Toyota’nın klasik FJ40 Land Cruiser’ın açık renk tavanına gönderme yapan eşsiz bir iki renkli gövde opsiyonuyla alınabiliyor.