Bir haftada 8 model daha elendi

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Otomotiv kesiminin son 2 yıldır başına gelmedik kalmadı. yıllardır demode vergi sistemiyle uğraş eden bölümü 2 yıllık süreçte de pandemi vurdu. Fabrikaların kapanması ve yaşanan çip sorunu araç tedarik süreçlerini bir çok uzattı.

Uzayan süreçlerle bir de kur krizi eklenince dal yeterlice Arap saçına döndü. Hiç kuşkusuz TL tarihinin en makûs düzeylerini yaşıyor. Yaşanan kur kriziyle birlikte liradaki kaybın araba fiyatlarına yansıması da kaçınılmaz oluyor. Ekim ayının başlarında 9 lira düzeylerini aşan kur rekorlarını sürdürürken, gelinen 14 lira bandı ve pek dalgalı bir seyir araba fiyatlarının da saatlik olarak bile değişmesi manasına geliyor. Yüklü ithal bir otomotiv pazarına sahip olan Türkiye’de demode vergi sistemi de liralık farkların bile milyarlık artırımlara niye bulunmasına sahne oluyor. Daha bir hafta evvel bu sayfaları yaptığımızda yaklaşık 19 model yüzde 50 ÖTV diliminde yer alırken, bugün yalnızca 11 modelin kaldığı görülüyor.


Bu dilimde kalan modellerin yüklü olarak kampanyalarla desteklendiği düşünülürse en ucuz araba sayısının artık bir elin parmaklarından da az olduğunu görmek hayli da güç olmasa gerek.
12 Ağustos 2021’de yapılan matrah artışıyla bir arada fiyatlar da biraz olsun gerilemişti.

Yüzde 80’lik matrah diliminde olan biroldukca model yüzde 50’lik vergi dilimine indi. Fakat bu süreçten daha sonra iktisat idaresinin aldığı yanlış kararlar ve faiz indirimleri kuru patlatınca fiyatlar artmaya matrahlar değişmeye başladı. Yaşanan kur atakları ucuz araba baharını epey uzun sürdürmedi. Matrah artışından daha sonra yaklaşık 55-60 model yüzde 50 vergi dilimine girdi. Ancak artan fiyatlarla bir arada 55 model yerini yalnızca geçen haftaya kadar 19 modele bıraktı. Kurdaki süratli yükseliş meblağları tekrar değiştirdi. Aralık ayında yüzde 50 ÖTV’de 11 model kaldı.


LİSTENİN EN UYGUNU YÜZDE 34 ZAMLANDI

Son bir haftalık süreçte fiyatlarda da süratli bir değişim görüldü. En ucuz arabalardan biri olan Kia Rio’nun giriş versiyonu bir haftada 65 bin liralık artırım gördü. Fiat Egea sedandan ucuz satılan araba yeni fiyatıyla yüzde 33’lük farkla yerini Egea’ya bıraktı. Fiat Egea sedanın da giriş versiyonu geçen hafta 193 bin 900 liradan satışa sunuluyordu. Aracın fiyatı 7 günde yüzde 15’lik artırımla neredeyse 224 bin liraya ulaştı. Dikkat çeken modellerden biri de Hyundai i20. Aracın geçen hafta fiyatı 210 bin 900 lira idi. Ama bu hafta 325 bin 960 liraya ulaştı. Ancak marka kendi kampanya süreçleriyle aracın fiyatını yüzde 80’lik ÖTV diliminden yüzde 50’ye düşürerek 263 bin 400 liradan tüketiciye sundu. Öte yandan listede artık SUV daha doğrusu crossover model kalmadı.


GEÇEN HAFTA BULABİLEN 144 BİN LİRA DAHA AZ ÖDEDİ

Yaklaşık 1 hafta evvel yüzde 50 ÖTV diliminde bulunan 19 model yerini 11 modele bıraktı. 8 model ise 1 haftalık devirde yüzde 80 ÖTV dilimine yerleşti. Fiyat farklı 73 ila 144 bin lira içinde değişti. Ford Fiesta yüzde 50 dilimde yer alırken, satışı olmaması niçiniyle bu segmentten direkt olarak elendi. Araç yeni versiyonu için 2022’yi bekliyor. Giriş model olarak yer alan modeller tablosuna bakıldığında Kia Stonic, kur ve ÖTV farkını yüzde 55 olarak yansıtmış. Aracın fiyatı bir haftada 124 bin lira farkla 345 bin 900 liraya ulaşmış. Nissan Micra da ÖTV’ye çalım atamayanlardan. 235 binlik fiyat etiketi 7 günde 144 bin 800 lira fark yemiş. 380 bin TL etiketi listelerine taşımış. İkonik model Fiat 500 artık fiyatıyla da ikonik. Son bir haftada aracın fiyatı 87 bin lira farkla 325 bin liraya yaklaşmış. Hyundai Bayon 313 bin 868 lira, Dacia Sandero Stepway 338 bin lira, Mitsubishi Space Star 345 bin ve Suzuki Swift ise 343 bin liralık etiketle yüzde 50’yi terk etti.


SUV’lara özenen BMW

Lüks otomotiv üreticisi BMW, X serisiyle SUV segmentinde dikkat çekmeye hazırlanıyor. BMW X2 ile bu haftaki konuğumuz olan marka gerek konforu gerekse tüketimiyle dikkat çekiyor. Aslında sportif bir hatchback model olan X2, dizaynıyla da SUV’lara özeniyor.


Son yılların dikkat çeken segmentinden olan SUV’de seçenekler gitgide artıyor. Bu alanda dikkat çeken BMW’de X seçenekleriyle sahneye çıkıyor. Markanın bu sınıftaki giriş modelinden daha sonraki seçeneği olan X2, bu haftaki konuklarımız içinde yerini alıyor. Aslında sportif bir hatchback model olan X2, dizaynıyla da SUV’lara özeniyor. X2’de akaryakıtlı ve dizel motor seçenekleri vazife yapıyor. Bize dizel seçenekle konuk olan araç, cimri tüketimiyle beğenimizi kazandı. Artık daha kaslı bir gövdeye sahip olan model evvelki versiyonlarına göre, tam bir kompakt SUV üzere duruyor. Daha geniş girişli ön tampon ve gövdeden farklı renkte ön ızgara altı, yan etek modüller dikkat çekiyor. Yan kısımda geniş ve sportif duruşa sahip jantlar kullanılmış.

Art kısma geldiğimizde ise bir daha tamponun alt kısmının gövdeden farklı olarak gri renkte tasarlanmış. Geriye yanlışsız alçalan tavan ve yükselen omuz çizgisi arabaya sportif bir görünümü de birlikteinde getirmiş. C sütunu üzerinde olan BMW logosu yalnızca bu modele özel. Aracın iç yerinde da premium hava hakim. Kaliteli bir işçilikle vakit harcanan iç yerde gereç kalitesi de pek yüksek. Önde ve geride sunulan alan kâfi. Dizayna karşın artta sunulan baş uzaklığı de uygun. Modelin bagaj hacmi ise 470 litre. Araçta nazaranv yapan 1.5 litrelik dizel ünite 116 beygir güç 270 NM tork üretiyor. 0-100 hızlanmasını 11.5 saniyede tamamlayan araç, saatte azamî 192 kilometre sürat yapıyor. Otomatik şanzıman ile kombine edilmiş model, vites geçişleri konusunda gereken performansı sağlıyor. Araç 100 kilometrede ortalama 4.8 litrelik bedeli yol bilgisayarına yansıtıyor. Konfor odaklı tasarlanan araç, dizel sesini güzel izole ediyor. Arazi sürüşlerine uygun olmayan model tam bir yol arabası. Yol tutuş konusunda ortalamalarda olan modelin sert hareketlere yansısı âlâ. Bu sınıfta lüks bir araba arayanlara BMW X2 mantıklı bir seçenek üzere duruyor.

Sıfırı alamayan eldekini muhafazaya çalışıyor

Döviz kurunun direkt olarak ikinci el araç fiyatlarında sert yükselişe niye olduğunu ve hali hazırda bir araca sahip olan şoförlerin son 3 ayda servis ziyaretlerini ortalama yüzde 23 artırdığını vurgulayan RS Servis CEO’su Ünal Ünaldı “Bugün kompakt segment, 2012 model bir arabası 2017 modeliyle değiştirmek isterseniz, yaklaşık 120 bin TL üstüne eklemeniz gerekiyor. Lüks segment için sayı 500 bin TL’lere kadar çıkıyor. Başka yandan bir daha yıllardır bildiğiniz, bindiğiniz kompakt bir arabası kaportadan mekanik aksama, iç yerdeki kozmetiğine kadar elden geçirip sıfırlamanın maliyeti 20 bin TL” dedi.

Yeni Astra ilkbaharı bekliyor

Opel’in altıncı jenerasyonu ile dünya prömiyerini gerçekleştirdiği efsanevi kompakt modeli Yeni Astra, 2022’nin ikinci çeyreğinde yola çıkmaya hazrılanıyor. Yeni Opel Astra‘nın dış görünümü, en yenilikçi tasarım ve teknoloji ögelerini bünyesinde barındırıyor. Bu kapsamda aracın olağandan daha geniş görünmesini sağlayan ve ön cephesini kaplayan Opel Vizör, ultra ince Intelli-Lux LED® farlar üzere teknolojileri bünyesinde kusursuzca bir ortaya getiriyor.

e-drive Turkey’de geri sayım başladı
Türkiye’de birinci kere gerçekleşecek “Elektrikli ve Hibrit Araçlar Fuarı” e-drive TURKEY, kapılarını 9 Aralık’ta teknoloji ve elektrikli araç tutkunlarına açıyor. 9-12 Aralık 2021 tarihleri içinde, Yenikapı’daki Dr. Mimar Kadir Topbaş Sanat ve Şov Merkezi’ndeki fuarda elektrikli arabalar, farklı ulaşım alternatifleri sağlayan araçlar, şarj operatörleri, altyapı sağlayıcıları, batarya ve ekipman üreticileri yerini alacak.