bir müddetdir arka arda gelen akaryakıt artırımlarının akabinde, bir berbat haber de araba sahibi olmak isteyenlere geldi.
Türkiye, dünyada araba vergisinin en yüksek olduğu ülke. Yüksek ÖTV oranları niçiniyle birfazlaca modelde fiyatın yarıdan fazlasını vergi oluşturuyor. Arabanın Türkiye’de ulaşılabilir olmasını zorlaştıran bir öteki niye de döviz kurundaki yükseliş. Otomotiv, kura en bağımlı kesimlerden biri. Fiyatlar kur artışına paralel olarak devamlı artıyor.
Diken’in haberine nazaran; Son dört yılda arabalardaki fiyat artışı yüzde 200’ü geçti. Yalnızca Ocak ayından bu yana fiyatlar yüzde 20’nin üzerinde arttı. Ağustosta hükümetin ÖTV matrahlarını güncellemesiyle fiyatlarda indirim gündeme gelmişti. Yüzde 50 ÖTV dilimine girmeyi başaran modellerde indirim oranı 60 bin liraya kadar çıkıyordu. Lakin, tüketici çip krizi niçiniyle bu indirimlerin avantajını yakalayamadan yeni artırımlar gündeme geldi.
‘FİYAT ARTIŞI KAÇINILMAZ’
Dünya Gazetesi’ne konuşan Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, markalar açısından fiyat artışının kaçınılmaz olduğunu vurgularken, kur artışına vergi yükünün de eklenerek çarpan tesiri yaptığını tabir etti. Erce, yükselen fiyatlar niçiniyle satışların düştüğünü de belirtti. Açıklamaya göre, birtakım markalar kur artışı daha sonrası daha ulaşılabilir olması açısından düşük donanımlı araçları Türkiye’ye getirmeye odaklandı.
‘İKİNCİ ELLERE DE ARTIRIM GELECEK’
Sıfır kilometre araç fiyatlarındaki fahiş artışın son aylarda düşüşte olan ikinci el araba pazarını ise bir daha hareketlendirmesi bekleniyordu. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, çip krizi, global tedarik sorunları ve daima artan döviz kurları niçiniyle Kasım ayından itibaren kullanıcıların bir daha ikinci el araç almaya yöneleceğini söylemiş oldu. Bu durumun ikinci elde fiyatları da üst çekeceğini belirten Yalçın, “Kur artışı niçiniyle sıfır kilometre araç fiyatlarının Ocak 2022’ye kadar yüzde 12 artacağını öngörüyoruz” dedi.
Türkiye, dünyada araba vergisinin en yüksek olduğu ülke. Yüksek ÖTV oranları niçiniyle birfazlaca modelde fiyatın yarıdan fazlasını vergi oluşturuyor. Arabanın Türkiye’de ulaşılabilir olmasını zorlaştıran bir öteki niye de döviz kurundaki yükseliş. Otomotiv, kura en bağımlı kesimlerden biri. Fiyatlar kur artışına paralel olarak devamlı artıyor.
Diken’in haberine nazaran; Son dört yılda arabalardaki fiyat artışı yüzde 200’ü geçti. Yalnızca Ocak ayından bu yana fiyatlar yüzde 20’nin üzerinde arttı. Ağustosta hükümetin ÖTV matrahlarını güncellemesiyle fiyatlarda indirim gündeme gelmişti. Yüzde 50 ÖTV dilimine girmeyi başaran modellerde indirim oranı 60 bin liraya kadar çıkıyordu. Lakin, tüketici çip krizi niçiniyle bu indirimlerin avantajını yakalayamadan yeni artırımlar gündeme geldi.
‘FİYAT ARTIŞI KAÇINILMAZ’
Dünya Gazetesi’ne konuşan Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, markalar açısından fiyat artışının kaçınılmaz olduğunu vurgularken, kur artışına vergi yükünün de eklenerek çarpan tesiri yaptığını tabir etti. Erce, yükselen fiyatlar niçiniyle satışların düştüğünü de belirtti. Açıklamaya göre, birtakım markalar kur artışı daha sonrası daha ulaşılabilir olması açısından düşük donanımlı araçları Türkiye’ye getirmeye odaklandı.
‘İKİNCİ ELLERE DE ARTIRIM GELECEK’
Sıfır kilometre araç fiyatlarındaki fahiş artışın son aylarda düşüşte olan ikinci el araba pazarını ise bir daha hareketlendirmesi bekleniyordu. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, çip krizi, global tedarik sorunları ve daima artan döviz kurları niçiniyle Kasım ayından itibaren kullanıcıların bir daha ikinci el araç almaya yöneleceğini söylemiş oldu. Bu durumun ikinci elde fiyatları da üst çekeceğini belirten Yalçın, “Kur artışı niçiniyle sıfır kilometre araç fiyatlarının Ocak 2022’ye kadar yüzde 12 artacağını öngörüyoruz” dedi.