Gelecek beklenenden daha çabuk gelecek

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Araba ve yavaşça ticari araç pazarı hem Türkiye’de tıpkı vakitte dünyada sıkıntı bir yılı geride bıraktı. Bilhassa Türkiye’de yaşanan kur krizi ve yüksek vergi dilimleri çip kriziyle birleşince pazarda daralma kaçınılmaz oldu. Pazarda dizeller kaybetti, elektrikliler kazandı. Stok sıkıntısıyla yok satan kesim, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) datalarına bakılırsa, 2021 yılında bundan evvelki yıla göre satışlar yüzde 4,6 daralarak 737 bin 350 oldu. Araba satışları bu vakitte yüzde 7,9 geriledi, yavaşça ticari araç pazarı da tam aksisi yüzde 7,9 arttı. Çip krizinin tesiriyle bu yıl üretebilen değil bulabilen sattı. ODD dataları, 2021’de yerli üretim modelleri evvelki yıla oranla gerilediğini ortaya koydu. İthal araçların satışı ise oransal daha güzel bir düzeyde kaldı. 2020’de 335 bin 336 adet yerli model satışı gerçekleşirken geçen yıl 323 bin 627’ye düştü. bu biçimdece daralma yerlide yüzde 8,2 düzeyinde oldu. İthal tarafta da sayılar yerlilerin çok üstünde. Geçtiğimiz senelerda bu makas çok daralmıştı. 2020’de 419 bin 452 adet ithal araç yola çıkarken, 2021’de bu adet 413 bin 723’e indi. İthal modellerde daralma yüzde 1,8 düzeyinde olduğu kayıtlara geçti.


Bu yıl otomotiv kesiminin karnesinde dikkat çeken diğer bir olay ise hiç kuşkusuz yakıt tipleri. Gelişen teknolojiyle birlikte elektrikli araçlar beklenenden daha süratli ömrümüze entegre olurken, satışlar da sürat kazanmaya başladı. Ayrıyeten dizel araçların ömrü 1 yıl daha kısaldı. Önümüzdeki 5 yıl bile dizel araçlar için fazla olabilir. ODD datalarına baktığımızda 561 bin 853 adetlik araba pazarında 373 bin 600 adet akaryakıtlı araba satıldı. Akaryakıtlı araçlar toplam araba pazarından yüzde 66,5 oranında hisse alırken, 2020’ye nazaran hissesi yüzde 28’e yakın arttı. Dizel araçlar ise büyük bir duvara çarptı. 2020’de hisseleri şimdi yüzde 70’e yakın olan dizel arabanın pastası 2021’e yüzde 20’nin bile altına düştü. Dizelde daralma yüzde 50’yi aştı. Hibritlerin hissesi yüzde 122 üstünde artış yaşarken, elektrikli araçların büyümesi yüzde 267’yi buldu.


22 YILDIR BİNEK ARABA ÖNDERİ

Binek arabada liderliğe devam eden Renault, Clio ile tepeye çıktı. Renault, bu unvanı 22’nci kere elde etti. 2021 yılında binek araba pazarında 75 bin 561 adet satış ve 13,45 pazar hissesi elde eden marka, toplam pazarda ise 81 bin 280 adet satış ve 11,02 pazar hissesine ulaştı. Segmentinin başkanı olan Clio HB, 36 bin 438 adetlik satışla dikkat çekti. Elektrikli araba pazarı 2021’de geçtiğimiz yıla bakılırsa yüzde 237 artış göstererek 2 bin 846 adet olarak gerçekleşirken, Renault Zoe 772 adet satışla Türkiye’de en hayli tercih edilen elektrikli araba oldu. 2021 sonu prestijiyle 19 bin 38 adet satış başarısına ulaşan Dacia Duster, Türkiye’nin SUV liderliği unvanını devam ettirdi. Renault MAİS, Renault ve Dacia markalarıyla bu biçimdece 2021 yılında toplam pazarda 116 bin 146 satış adedine ulaşarak, binek ve yavaşça ticari araç pazarında 15,75 pazar hissesi elde etti.


‘YÜKSEK KUR VE ÇİPE KARŞIN LİDERLİĞİ KORUDUK’

Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş “2021, geçtiğimiz yıla benzeri olarak pandemi etkisinin devam ettiği bir devir oldu. Yüksek döviz kurunun yanı sıra çip krizine bağlı olarak yaşanan araç bulunabilirlik sorunu en kıymetli gündem unsuruydu. Renault markamızla 22’nci defa elde ettiğimiz binek araba liderliğinin yanı sıra Renault Clio HB ve Dacia Duster modellerimizin sınıflarında sürdürdüğü liderliklerden dolayı büyük bir memnunluk duyuyoruz. 2022 yılı da Renault ve Dacia eser gamı açısından heyecan verici olacak. Elektrikli mobiliteyi farklı bir boyuta taşıyan Yeni Megane E-TECH Electric modelini yeni yılda Türk tüketicisiyle buluşturmak için sabırsızlanıyoruz. Bu alanda Dacia tarafında da merakla beklenen %100 elektrikli Spring modelimizi de Türkiye’de satışa sunmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Dacia Jogger ve Renault’nun C-SUV segmentindeki savlı temsilcisi olacak Yeni Austral ile marka bazında eser gamlarımızı güçlendireceğiz. yavaşça ticari pazarına Yeni Renault Trafic’i de getirerek bu alandaki pozisyonumuzu güçlendirmeyi hedefliyoruz” dedi.


EN İNANÇLI ‘PUSULA’ BU

Arazinin pusulası olarak bilinen Jeep Compass, büsbütün elden geçirilerek artık daha ergonomik bir dizayna sahip olmuş. Bilhassa iç yerde esaslı değişiklikler yapılmış. Güvenlik tarafına da ehemmiyet veren model, güçlü donanımıyla da dikkat çekiyor.

Geçen yılın haziran ortasında satışa sunulan Jeep Compass, yeni yüzüne kavuştu. Neredeyse markanın 81 yıllık esaslı özelliklerini barındıran model, bizim de bu hafta konuğumuz oldu. Kompakt bir SUV olarak dikkat çeken Jeep Compass, markanın ruhunu yansıtan 7’li ızgarasının formunda yapılan değişiklik, araca üç boyutlu bir görünüm kazandırmış. bundan evvelki kuşağına nazaran daha kaslı ve daha kuvvetli bir görünüm kazanan araç, yeni LED farlarla daha niş bir manzaraya sahip oldu. İç yerdeki konfor ve teknoloji öğeleri ise aracın şık ve beraberinde vaktin ruhunu yakaladığını da gösterecek biçimde tasarlanmış. Güvenlikte de çıtayı yükselten model, trafik işareti tanıma, yoldaki trafik işaretlerini otomobilin ön camındaki kamerayla tespit ederek aracın 10.25 inçlik full dijital gösterge paneline yansıtıyor. Aracın suratını otomatik olarak uyarlayan Akıllı Sürat Asistanı; Şoför Yorgunluk Asistanı, Yaya ve Bisiklet Tanıma üzere özellikler; Compass’ta inançlı bir sürüş tecrübesi yaşatıyor. Dijital 10,25 inçlik TFT dijital gösterge paneli ile birlikte versiyona bakılırsa 8,4 inç ile 10,1 inç içinde değişen tabet ekran boyutlarıyla Uconnect 5 keyifli bir sürüş tecrübesi yaşatıyor. Compass’ta 1,3 litrelik ve 150 HP’lik motor, 6 ileri çift kavramalı otomatik şanzımanla kombine ediliyor. 0’dan 100 km/s sürate 9,2 saniyede ulaşan araç azamî 199 kilometre sürat yapıyor. Tüketimde de savlı olan model, fabrika bilgilerine bakılırsa 5,6 litre yakıt sarfiyatı gerçekleştiriyor. Bizim kullanmasımız boyunca 7’yi geçmedi. Daha sakin yollarda fabrika datalarına ulaşmak da kolay olsa gerek.

‘BULABİLSEYDİK 25 BİN DAHA SATARDIK’

Toyota da bu yılın dikkat çeken markalardan biri oldu. Bu yıl yaşanan stok sıkıntılarına karşın marka, geçen yıla oranla yüzde 30’luk bir büyüme göstererek 52 bin 588 adetlik satışa ulaştı. Toyota bu performansla Türkiye’deki en yüksek satış adetlerinin ikincisini de gerçekleştirmiş oldu. bundan evvelki yıla oranla perakende satışlarını yüzde 26 artıran Toyota, 32 bin 773 adetlik satış ile binek araba pazarında birinci dört ortasında yer alırken, filo satışlarında da yüzde 37’lik gelişme göstererek 19 bin 815 adede ulaştı. Toyota’nın en epey satan modeli, 41 bin 343 adetlik satışla Corolla oldu. Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt “Eğer bulunurluk badiresini yaşamasaydık 75 bin adetlere rahatlıkla ulaşırdık. 52 bin 588 adetlik satış gerçekleştirdik ve tüm vakit içinderın rekorunu sadece 244 adetle kaçırdık.