LGS için geri sayım başladı: İmtihan anksiyetesine yenik düşmeyin!

  • Konuyu başlatan admin
  • Başlangıç tarihi
A

admin

Guest
Pandemi gölgesinde gerçekleştirilecek olan ve yaklaşık 1 milyon öğrencinin ter dökeceği Liselere Geçiş İmtihanı (LGS) için geri sayım başladı. Uzman Klinik Psikolog Burçin Deniz, imtihan öncesinde öğrenilen bilginin imtihan sırasında tesirli formda kullanılmasını engelleyen imtihan anksiyetesinin öğrencinin performansında düşüşe niye olabileceğini söylemiş oldu.

Öğrencilerin bir yıldır beklediği an sonunda geldi çattı. 6 Haziran’da gerçekleştirilecek olan Liselere Geçiş İmtihanı (LGS), pandemiyle bir arada öğrencilerin tasa düzeyininde artışa niye oldu. İmtihan öncesi yaşanan olağan ve fonksiyonel telaş hissinin, imtihana hazırlanmayı motive ederek, muvaffakiyete ulaşmak için istekli olmayı sağladığını lisana getiren Medicana International İzmir Hastanesi Uzman Klinik Psikolog Burçin Deniz, şiddet ve müddet olarak orantısız olan fonksiyonsuz derdin, motivasyon düşüren, bilgi düzebir daha itimadı azaltıcı, karar verme sürecini, imtihana hazırlanmayı ve bilginin aktif olarak kullanılmasını engelleyen bir his olduğuna dikkat çekti.

İmtihan anksiyetesinin belirtileri

İmtihan anksiyetesinin belirtilerini anlatan Uzman Klinik Psikolog Burçin Deniz, “Sınav anksiyetesi, tasa, tedirginlik, başarısızlık korkusu üzere duygusal, ‘yapamayacağım, imtihan makus geçecek’ üzere düşünsel, ve terleme, titreme, çarpıntı, mide bulantısı, karın ağrıları üzere fizikî belirtiler verir. Bireyde dikkat dağınıklığı, imtihanın içeriğine değil kendine odaklanma, manaya kuvvetliğü, bilgiyi hatırlama-organize etmede kuvvetlik oluşturur ve öğrencinin performansında düşüşe yol açar. İmtihanın sürecinden çok imtihanın kararına odaklanma, imtihan kararınu felaketleştirme, imtihana ait bilgi hünerini yahut bunu yansıtabileceğine güvensizlik, imtihana yüklenen mana, olumsuz değerlendirilme korkusu imtihan anksiyetesine yol açar” dedi.

İmtihan stratejisini belirleyin

Uzman Klinik Psikolog Burçin Deniz, öğrencilerin imtihana girmedilk evvel imtihan stratejisi belirlemesinin faydalı olacağını söyleyerek, “Öğrenciler şu soruların yanıtlarını bulabilmeli. ‘Size verilen imtihan müddetini ne kadar verimli kullanabiliyorsunuz?’, ‘Hangi alandaki soruları daha kolay ve kısa müddette yapıyorsunuz?’, ‘Hangi alandaki sorulardan başlarsanız ve alanlar içinde nasıl bir sıralama yaparsanız veriminiz artar?’, ‘Sınav kağıdında kaydırma yapma durumunu azaltmak için nasıl yollar izleyebilirsiniz?’ Bu sorulara verilecek karşılıklarla belirlenen strateji, imtihanda öğrencilere yardımcı olacaktır” diye konuştu.

“Kendilerini diğerleriyle kıyaslamayın”

Gerçekçi olmayan kanılara sahip olmanın imtihan anksiyetesinin oluşmasında en kıymetli etkenlerden biri olduğunu tabir eden Deniz, bununla başa çıkabilmek için altta yatan kanıları sorgulamak, bu kanıları farklı bir gözle bir daha kıymetlendirmek, yeni bir zihinsel yapılanma oluşturmaya çalışmak ve alternatif kanılar oluşturmanın değerli olduğunu belirtti. Deniz, “Sınav sırasında olumsuz fikirlerinizi her fark ettiğinizde, yerine gerçekçi olumlu fikirleri koyun. Bunu yaparken, kendinizi diğerleriyle karşılaştırmak yerine o anki performansınızı, daha evvel gösterdiğiniz performansınızla ve o anki şartlarınıza göre değerlendirin” diye konuştu. (İHA)