ALİ YILDIRIM
Otomotiv kesimine kısa bir süreliğine de olsa nefes aldıran matrah artışında çember yavaş yavaş daralıyor. fiyatların bir daha adım adım eski haline döndüğü görülürken, artan kur ve araç bulunabilirlik tesiri sürmeye devam ediyor. Dalda yaşanan çip kaynaklı tedarik sorunu, iç pazara derin yaralar açarken öte yandan bir daha alevlenen kur fiyatları matrah artışının öncesine gerçek sürüklüyor. Fiyatı düşen modellerin 2 aylık süreçte hepsi olmasa da bir kısmında sert artışlar görülürken, dilimin biraz daha aşağısında kalan modellerde 3-15 bin TL içinde fiyat farkları gerçekleşti. Hatta kimi modellerin fiyatlarında kıpırdama bile olmadı. Kur arttıkça meblağların yükselmesi ve buna bir de ağır vergi yükü eklenmesi ulaşılabilirliği bir daha bir adım öteye taşımaya başladı. Ağustos 2021 ortasında gerçekleşen matrah artışı daha sonrasında birtakım orta ve alt sınıf modellerin fiyatlarında düzgünleşme görülmüştü. Lakin o periyotta de dal temsilcileri bunun kalıcı bir atılım olmadığını uzun vadeli bir tedbir alınması gerektiğini paylaşmıştı. 13 Ağustos 2021’de hazırladığımız liste karşısında bugün yeni fiyatlara baktığımızda kimi modellerin kat kat matrah öncesi meblağların bile üstüne çıktığı görülürken kimilerinde fark en az seviyede oldu. Daha evvelki fiyat listemize göre baktığımızda tabloda Hyundai i20, Peugeot 208, 2008 ve Skoda Kamiq etikette matrah öncesini bile geçmiş görünüyor. Öte yandan Toyota’nın kimi modellerinde fiyat sabit kalırken, Honda Civic modelinde de tıpkı durum kelam konusu. 13 Ağustos (8.50) periyodundan bu yana dolarda yaklaşık 6’lık bir artış görülürken, euro (10.05) ise yüzde 3 paha kazandı. Bu rağmen fiyatlar da bir daha şekillenmeye başladı.
ÜRETİMDE ÇİP KAYNAKLI KAYIP 10 MİLYON ADEDİN ÜSTÜNDE
Çip krizine değinen OSD Lideri Haydar Yenigün “Cep telefonu, oyun konsolu her yerde çip kullanılıyor lakin arabada fazlaca daha fazla. Örneğin evvelce araçlar hayli sıradanti. Kaputu
açardınız her şey elinizin altındaydı, analogdu. Artık artık her şey elektronik. Güvenlik sistemlerinin artmasıyla, elektrifikasyonun artmasıyla, kontaklı araçların artık hayatımızın
bir kesimi olması niçiniyle çip sayısının ne kadar epey büyük bir gereksinim olduğunu anlatabilirim herbiçimde. Kaldı ki o kadar yüksek teknolojiye de gitmeyin, yalnızca ürettiğimiz araçlarda
belirli standartlar niçiniyle gövdenin hareketleri bile bir software tarafınca denetim ediliyor. Kapının açılması, kapanmasındaki ışığın yanması göstergedeki işaretin çıkması üzere bunların
her biri bir yazılım altyapısı. Yazılımın da ortasında çalışacağı hardware’de de çipler karşımıza çıkıyor. O yüzden en büyük hasarı nazarann kesimin otomotiv olduğunu söylemem lazım.
Burada bir gelişme daha var, yılın başında okuduğumuz raporlarda dünya üretiminin yüzde 5 civarında azalabileceğini, bunun da kabaca 4,5 – 5 milyon araç olduğunu söylemiştim.
Fakat geldiğimiz noktada maalesef bu sayıyı ikiyle çarpmak durumunda kalıyoruz. Yıllık üretime bakarsak 10 milyon aracın eksik üretileceği üzere bir noktaya geldik çip niçiniyle” dedi.
Türkiye kaideleri için özel üretildi
Honda Accord bir daha Türkiye’de yola çıktı. Aracın Türkiye lansmanında konuşan Honda Türkiye Lideri Tsumura “Accord’un bir daha Türkiye’de olması gerektiğine karar verdik. En uygun özellik ve donanımlardaki Accord’u üretmek için ise Ar-Ge grubu yalnızca Türkiye koşullarına nazaran bir model yarattı. Biz de bugün bu modeli büyük bir inançla Türkiye pazarına sunuyoruz” dedi.
Honda Türkiye’de uzun bir süre orta verdiği Accord serüvenine bir daha başladı. Markayı D segmentinde temsil eden Accord bir daha Türkiye’de yola çıktı. Honda Accord Türkiye lansmanında konuşan Honda Türkiye Lideri Takuya Tsumura “Değişen müşteri tercihleri, rakipler, çevresel gereksinimler, pazar dinamikleri üzere biroldukça parametreyi gözden geçirdik ve tüm bu çalışmalar ışığında Accord’un bir daha Türkiye’de olması gerektiğine karar verdik. En uygun özellik ve donanımlardaki Accord’u üretmek için ise Ar-Ge grubu yalnızca Türkiye koşullarına bakılırsa bir model yarattı. Biz de bugün bu modeli büyük bir itimatla Türkiye pazarına sunuyoruz” dedi. Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, 2021 yılının Honda Türkiye için epeyce farklı bir yeri olduğuna dikkat çekerek “Hem yeni başlangıçlar tıpkı vakitte rekorlarla bizim için savlı bir yıl olacak” diye konuştu. Accord’un 10’uncu kuşağı daha alçak ve geniş duruşu, daha yavaşça ve sağlam yapısı, cazip görünümü ve dinamik sürüş sunan motor performansı ile dikkat çekiyor. Gelişmiş Honda teknolojileri içeren multimedya sistemi, Honda SENSING güvenlik donanımları ve sınıfında tek olması ile öne çıkan Uzaktan Motor Çalıştırma özelliği ile yeni Accord, sınıfının tezli modelleri içinde yerini alıyor. Honda Accord’un başlangıç fiyatı ise 540 bin TL olarak belirlenmiş. Araçta 1.5 litre VTEC turbo motor misyon yapıyor. 190 beygir güce sahip olan ünitenin torku da 260 Nm. Model, 100 kilometrede ortalama 7.3 litrelik yakıt tüketimine imza atıyor.
B’de artık de Bayon ile yükselecek
Hyundai Bayon, pazara savlı bir giriş yaptı. Son 4 ayda pazara adım atan model B-SUV’da biroldukça rakibini geride bıraktı. Dizaynıyla dikkat çeken, iç hacmiyle de beğeni topladı.
Yerden yüksek modellere artan taleple bir arada artık B sınıfında da SUV ismi çok duyulmaya başlandı. Bilhassa Türkiye’de süratle artan fiyatlar karşısında bugün B-SUV bir araca sahip olmak için verilen paranın karşılığı 2019’da C-SUV idi. Fiyatlar bu derece yükselince B’de de alternatifler artmaya başladı. Bu alanda Türkiye’deki atılımıyla dikkat çeken Hyundai Bayon, fiyat performans konusunda çok başarılı bir model olarak karşımıza çıkıyor. Dikkat cazip tasarımı ve kullanışlı yapısıyla yeni Bayon, küçük bir ailenin aradığı her şeyi sunmayı başarıyor. Bu haftaki konuklarımızdan olan yeni Bayon, 1.4 litrelik akaryakıtlı motoru ve 6 ileri otomatik şanzımanıyla pazarın en ilgi cazip modelleri ortasına ismini yazdırıyor. Seçeneklerin içinde modelin 1.0 litrelik akaryakıtlı motoru da tek donanımla var. Lakin fiyat rekabeti ismine marka, ufak hacimde donanım çeşitliliğini arttırmıyor. İnce far kümesi, geniş krom ön ızgarası ve köşelere yerleştirilen sis farlarıyla şık bir duruşa sahip olan araba, elektrikli araçları andıran bir dizayna sahip. Art tasarım ise çok radikal. Yerden yüksek yapıya karşın 411 litrelik bagaj ulaşmak kolay. İç yere geçildiğinde tanıdık çizgiler görüyoruz. Motorun sessiz yapısı da konforu artırıyor. Aracın art kısmı de çok ferah bir ömür alanı vadediyor. Araçta bakılırsav yapan 1.4 litrelik akaryakıtlı motor, 100 beygir güç üretiyor. 6 ileri otomatik şanzımanla gücünü ön aksa ileten motor, kent ortasında kâfi performansı sunuyor. Sessiz yapısıyla dikkat çeken akaryakıtlı ünite, tüketim konusunda da beklentileri karşılıyor. Yol tutuş konusunda da düzgün iş çıkaran araç, rahat denetim ediliyor. Tatlı sert süspansiyon sistemi, konforla yol tutuş istikrarını sağlamayı başarıyor.
Araç parkımız 14.2 yaşında
Pilot Garage Otomotiv A.Ş. Genel Koordinatörü Cihan Emre, 2020 yılında satılan 8.2 milyon ikinci el araçtan yüzde 65’inin ekspertiz süreci gördüğünü hatırlattı. İki yılda bir tertipli olarak muayene nazarann arabaların, bu vakit diliminde belli eksiklerinin ortaya çıktığını söyleyen Emre “Araç parkı yaşımızın 14,2 ortalamasına sahip olduğunu da hesaba kattığımızda arıza ihtimallerinin ne kadar yüksek olduğu ortaya çıkıyor. TSE Evraklı bir ekspertiz noktasında ayrıntılı denetim görmüş her araç, ikinci el pahasını de korumuş oluyor” dedi.
Giulia ve Stelvio için hudutlu sayıda özel seri
Alfa Romeo Giulia ve Stelvio ‘6C Villa d’Este’ özel serileri tanıtıldı. “Etna Kırmızısı” gövde renkleri ile dikkat çeken Alfa Romeo Giulia ve Stelvio ‘6C Villa d’Este’ özel serileri, sonlu sayıda üretilecek. Her iki modelde de otomatik şanzıman için direksiyona entegre alüminyum vites değiştirme kulakçıkları standart olarak sunuluyor. Giulia’da arttan itişli 200 HP gücünde 2.0 litrelik Turbo akaryakıtlı motor seçeneği bulunuyor. Stelvio’da ise 280 HP gücündeki 2.0 litrelik motor tercih edilebiliyor. Arabaların dış dizaynında dikkat cazip “Etna Kırmızısı” özel gövde rengi haricinde, krom yan cam çerçeveleri yer alıyor. Stelvio’da beş delikli 21 inç ve Giulia’da ise 19 inçlik alaşım jantlar görsel etkiyi güçlendiriyor.
Otomotiv kesimine kısa bir süreliğine de olsa nefes aldıran matrah artışında çember yavaş yavaş daralıyor. fiyatların bir daha adım adım eski haline döndüğü görülürken, artan kur ve araç bulunabilirlik tesiri sürmeye devam ediyor. Dalda yaşanan çip kaynaklı tedarik sorunu, iç pazara derin yaralar açarken öte yandan bir daha alevlenen kur fiyatları matrah artışının öncesine gerçek sürüklüyor. Fiyatı düşen modellerin 2 aylık süreçte hepsi olmasa da bir kısmında sert artışlar görülürken, dilimin biraz daha aşağısında kalan modellerde 3-15 bin TL içinde fiyat farkları gerçekleşti. Hatta kimi modellerin fiyatlarında kıpırdama bile olmadı. Kur arttıkça meblağların yükselmesi ve buna bir de ağır vergi yükü eklenmesi ulaşılabilirliği bir daha bir adım öteye taşımaya başladı. Ağustos 2021 ortasında gerçekleşen matrah artışı daha sonrasında birtakım orta ve alt sınıf modellerin fiyatlarında düzgünleşme görülmüştü. Lakin o periyotta de dal temsilcileri bunun kalıcı bir atılım olmadığını uzun vadeli bir tedbir alınması gerektiğini paylaşmıştı. 13 Ağustos 2021’de hazırladığımız liste karşısında bugün yeni fiyatlara baktığımızda kimi modellerin kat kat matrah öncesi meblağların bile üstüne çıktığı görülürken kimilerinde fark en az seviyede oldu. Daha evvelki fiyat listemize göre baktığımızda tabloda Hyundai i20, Peugeot 208, 2008 ve Skoda Kamiq etikette matrah öncesini bile geçmiş görünüyor. Öte yandan Toyota’nın kimi modellerinde fiyat sabit kalırken, Honda Civic modelinde de tıpkı durum kelam konusu. 13 Ağustos (8.50) periyodundan bu yana dolarda yaklaşık 6’lık bir artış görülürken, euro (10.05) ise yüzde 3 paha kazandı. Bu rağmen fiyatlar da bir daha şekillenmeye başladı.
ÜRETİMDE ÇİP KAYNAKLI KAYIP 10 MİLYON ADEDİN ÜSTÜNDE
Çip krizine değinen OSD Lideri Haydar Yenigün “Cep telefonu, oyun konsolu her yerde çip kullanılıyor lakin arabada fazlaca daha fazla. Örneğin evvelce araçlar hayli sıradanti. Kaputu
açardınız her şey elinizin altındaydı, analogdu. Artık artık her şey elektronik. Güvenlik sistemlerinin artmasıyla, elektrifikasyonun artmasıyla, kontaklı araçların artık hayatımızın
bir kesimi olması niçiniyle çip sayısının ne kadar epey büyük bir gereksinim olduğunu anlatabilirim herbiçimde. Kaldı ki o kadar yüksek teknolojiye de gitmeyin, yalnızca ürettiğimiz araçlarda
belirli standartlar niçiniyle gövdenin hareketleri bile bir software tarafınca denetim ediliyor. Kapının açılması, kapanmasındaki ışığın yanması göstergedeki işaretin çıkması üzere bunların
her biri bir yazılım altyapısı. Yazılımın da ortasında çalışacağı hardware’de de çipler karşımıza çıkıyor. O yüzden en büyük hasarı nazarann kesimin otomotiv olduğunu söylemem lazım.
Burada bir gelişme daha var, yılın başında okuduğumuz raporlarda dünya üretiminin yüzde 5 civarında azalabileceğini, bunun da kabaca 4,5 – 5 milyon araç olduğunu söylemiştim.
Fakat geldiğimiz noktada maalesef bu sayıyı ikiyle çarpmak durumunda kalıyoruz. Yıllık üretime bakarsak 10 milyon aracın eksik üretileceği üzere bir noktaya geldik çip niçiniyle” dedi.
Türkiye kaideleri için özel üretildi
Honda Accord bir daha Türkiye’de yola çıktı. Aracın Türkiye lansmanında konuşan Honda Türkiye Lideri Tsumura “Accord’un bir daha Türkiye’de olması gerektiğine karar verdik. En uygun özellik ve donanımlardaki Accord’u üretmek için ise Ar-Ge grubu yalnızca Türkiye koşullarına nazaran bir model yarattı. Biz de bugün bu modeli büyük bir inançla Türkiye pazarına sunuyoruz” dedi.
Honda Türkiye’de uzun bir süre orta verdiği Accord serüvenine bir daha başladı. Markayı D segmentinde temsil eden Accord bir daha Türkiye’de yola çıktı. Honda Accord Türkiye lansmanında konuşan Honda Türkiye Lideri Takuya Tsumura “Değişen müşteri tercihleri, rakipler, çevresel gereksinimler, pazar dinamikleri üzere biroldukça parametreyi gözden geçirdik ve tüm bu çalışmalar ışığında Accord’un bir daha Türkiye’de olması gerektiğine karar verdik. En uygun özellik ve donanımlardaki Accord’u üretmek için ise Ar-Ge grubu yalnızca Türkiye koşullarına bakılırsa bir model yarattı. Biz de bugün bu modeli büyük bir itimatla Türkiye pazarına sunuyoruz” dedi. Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, 2021 yılının Honda Türkiye için epeyce farklı bir yeri olduğuna dikkat çekerek “Hem yeni başlangıçlar tıpkı vakitte rekorlarla bizim için savlı bir yıl olacak” diye konuştu. Accord’un 10’uncu kuşağı daha alçak ve geniş duruşu, daha yavaşça ve sağlam yapısı, cazip görünümü ve dinamik sürüş sunan motor performansı ile dikkat çekiyor. Gelişmiş Honda teknolojileri içeren multimedya sistemi, Honda SENSING güvenlik donanımları ve sınıfında tek olması ile öne çıkan Uzaktan Motor Çalıştırma özelliği ile yeni Accord, sınıfının tezli modelleri içinde yerini alıyor. Honda Accord’un başlangıç fiyatı ise 540 bin TL olarak belirlenmiş. Araçta 1.5 litre VTEC turbo motor misyon yapıyor. 190 beygir güce sahip olan ünitenin torku da 260 Nm. Model, 100 kilometrede ortalama 7.3 litrelik yakıt tüketimine imza atıyor.
B’de artık de Bayon ile yükselecek
Hyundai Bayon, pazara savlı bir giriş yaptı. Son 4 ayda pazara adım atan model B-SUV’da biroldukça rakibini geride bıraktı. Dizaynıyla dikkat çeken, iç hacmiyle de beğeni topladı.
Yerden yüksek modellere artan taleple bir arada artık B sınıfında da SUV ismi çok duyulmaya başlandı. Bilhassa Türkiye’de süratle artan fiyatlar karşısında bugün B-SUV bir araca sahip olmak için verilen paranın karşılığı 2019’da C-SUV idi. Fiyatlar bu derece yükselince B’de de alternatifler artmaya başladı. Bu alanda Türkiye’deki atılımıyla dikkat çeken Hyundai Bayon, fiyat performans konusunda çok başarılı bir model olarak karşımıza çıkıyor. Dikkat cazip tasarımı ve kullanışlı yapısıyla yeni Bayon, küçük bir ailenin aradığı her şeyi sunmayı başarıyor. Bu haftaki konuklarımızdan olan yeni Bayon, 1.4 litrelik akaryakıtlı motoru ve 6 ileri otomatik şanzımanıyla pazarın en ilgi cazip modelleri ortasına ismini yazdırıyor. Seçeneklerin içinde modelin 1.0 litrelik akaryakıtlı motoru da tek donanımla var. Lakin fiyat rekabeti ismine marka, ufak hacimde donanım çeşitliliğini arttırmıyor. İnce far kümesi, geniş krom ön ızgarası ve köşelere yerleştirilen sis farlarıyla şık bir duruşa sahip olan araba, elektrikli araçları andıran bir dizayna sahip. Art tasarım ise çok radikal. Yerden yüksek yapıya karşın 411 litrelik bagaj ulaşmak kolay. İç yere geçildiğinde tanıdık çizgiler görüyoruz. Motorun sessiz yapısı da konforu artırıyor. Aracın art kısmı de çok ferah bir ömür alanı vadediyor. Araçta bakılırsav yapan 1.4 litrelik akaryakıtlı motor, 100 beygir güç üretiyor. 6 ileri otomatik şanzımanla gücünü ön aksa ileten motor, kent ortasında kâfi performansı sunuyor. Sessiz yapısıyla dikkat çeken akaryakıtlı ünite, tüketim konusunda da beklentileri karşılıyor. Yol tutuş konusunda da düzgün iş çıkaran araç, rahat denetim ediliyor. Tatlı sert süspansiyon sistemi, konforla yol tutuş istikrarını sağlamayı başarıyor.
Araç parkımız 14.2 yaşında
Pilot Garage Otomotiv A.Ş. Genel Koordinatörü Cihan Emre, 2020 yılında satılan 8.2 milyon ikinci el araçtan yüzde 65’inin ekspertiz süreci gördüğünü hatırlattı. İki yılda bir tertipli olarak muayene nazarann arabaların, bu vakit diliminde belli eksiklerinin ortaya çıktığını söyleyen Emre “Araç parkı yaşımızın 14,2 ortalamasına sahip olduğunu da hesaba kattığımızda arıza ihtimallerinin ne kadar yüksek olduğu ortaya çıkıyor. TSE Evraklı bir ekspertiz noktasında ayrıntılı denetim görmüş her araç, ikinci el pahasını de korumuş oluyor” dedi.
Giulia ve Stelvio için hudutlu sayıda özel seri
Alfa Romeo Giulia ve Stelvio ‘6C Villa d’Este’ özel serileri tanıtıldı. “Etna Kırmızısı” gövde renkleri ile dikkat çeken Alfa Romeo Giulia ve Stelvio ‘6C Villa d’Este’ özel serileri, sonlu sayıda üretilecek. Her iki modelde de otomatik şanzıman için direksiyona entegre alüminyum vites değiştirme kulakçıkları standart olarak sunuluyor. Giulia’da arttan itişli 200 HP gücünde 2.0 litrelik Turbo akaryakıtlı motor seçeneği bulunuyor. Stelvio’da ise 280 HP gücündeki 2.0 litrelik motor tercih edilebiliyor. Arabaların dış dizaynında dikkat cazip “Etna Kırmızısı” özel gövde rengi haricinde, krom yan cam çerçeveleri yer alıyor. Stelvio’da beş delikli 21 inç ve Giulia’da ise 19 inçlik alaşım jantlar görsel etkiyi güçlendiriyor.