Otomobil alacaklara makus haber: Yeni artırımlarla birlikte otomobil fiyatları ne kadar artacak?

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
Otomotiv veri ve 2.el araç fiyatlandırma şirketi Cardata’nın CEO’su Hüsamettin Yalçın’dan hem sıfır birebir vakitte 2. el otomobil almak isteyen vatandaşlara makûs haber. Mayıs ayı ortasında yüzde 4 oranında artış gerçekleşen otomobil pazarında Haziran ayı ortasında de yüzde 5 oranında artış beklendiğini belirten Yalçın otomobil alacakların elini çabuk tutması gerektiğini deklare etti.

Kur artışı, yüksek faizler ve vergi oranları niçiniyle araba meblağlarının süratli bir biçimde yükseldiğini belirten bölümün uzmanları ‘Otomobil almak artık epey daha fazla kişi için hayal oldu’ dedi.


Dünya gazetesinin haberine nazaran Cardata’nın CEO’su Hüsamettin Yalçın, yükselen kur, enflasyon, yüksek faiz, düşen alım gücü ve yüksek vergiler niçiniyle sıfır kilometre araç satın almanın çok zorlaştığına dikkat çekerek, “2021 yılında en epey satan sıfır araç modellerine baktığımızda; birinci 5 modelin Haziran 2021 devrindeki ortalama fiyatı 237 bin TL iken 4 yıl evvel tıpkı araçların ortalama fiyatı 78 bin TL’ydi” formunda konuştu.

“YÜZDE 5’LİK BİR ARTIRIM KAPIDA”

Hüsamettin Yalçın’ın verdiği bilgilere nazaran, araba fiyatları sıfır araç pazarında son bir ayda ortalama yüzde 4 arttı. Haziran ayında da yaklaşık yüzde 5 artırım bekleniyor. Yalçın’ın dikkat çektiği konulardan biri de kur artışından dolayı düşük vergi dilimine giren araç sayısının süratle azalıyor olması. Geçen yıl 8 model yüzde 45-50 ÖTV dilimine girerken, bu yıl bu sayı 2’ye kadar geriledi. Kesim yetkililerine göre epeyce yakında bu ÖTV dilimine girecek araç kalmayabilir.


DÜŞÜK FİYATLAR İÇİN MANUELE YÖNELDİLER

Son devirde biroldukça araba markası tüketici için daha ulaşılabilir fiyat sunmak ismine yüzde 50 ÖTV dilimine giren araç arzını artırmaya yöneldi. Vergi dilimi değiştiği için kimi modellerde manuel ve otomatik vites içindeki fiyat farkı 90 bin TL’ye yaklaştı. Hem itbiçimde hem yerli araçlarda daha az donanımlı ve manuel araçlar tercih edilmeye başlandı. Volkswagen Binek Genel Müdürü Gino Bottaro 8. Kuşak Golf’ün lansmanında “Biraz risk aldık ve yüksek adette manuel vites getirdik. Yüksek fiyatlar ve vergi sistemi niçiniyle SUV’dan hatchback’e kayış var” vurgusunu yapmıştı.


MANUEL SATIŞLAR ARTIYOR

Citroën Türkiye Genel Müdürü Selen Alkım da Yeni Citroën C4’ün lansmanında; “Gönül isterdi ki hayli daha fazla versiyonu yüzde 50 ÖTV bandında konumlandıralım. En azından, birinci başlangıç otomatik vitesimiz yüzde 50 bandında olsun. Fakat günün şartları, artan kur sebebiyle maalesef şu anda C4’te yalnızca manuel vitesimizi yüzde 50 ÖTV bandında tutabiliyoruz. Bizim C3’ümüzde de manuel satışlarımız önemli manada artıyor. Önümüzdeki aylarda bu manuel vites satış adetleri hayli daha fazla artacak. Ona göre planlamalarımızı yapıyoruz” açıklamasını yaptı.


TÜRKİYE’DE ARABA FİYATLARINI NELER BELİRLİYOR?

Biroldukça tüketicinin merak ettiği sorulardan biri de araba fiyatları düşer mi? Bölüm temsilcilerine nazaran Türkiye’de araba meblağlarının düşmesi fazlaca mümkün görünmüyor. Fakat fiyatların daha fazla üste çıkmaması da aşikâr şartlara bağlı. Hüsamettin Yalçın, bu şartları şöyleki sıralıyor:

Döviz kurunun düşmesi

Faizlerin gerilemesi

Vergilerin makul düzeye inmesi

Enflasyonun %4’ün altında olması

Kişi başına düşen gelirin artması

Ucuz araçların hissesi artıyor

2021 Ocak-Mayıs periyodunda pazarın yüzde 85,8’ini vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. A ve B segmenti bu pazardan yüzde 44,5, C segmenti ise 55,5 hisse aldı. Evvelki senelerla kıyaslandığında en düşük vergi dilimine giren A ve B segment araçların hissesinin arttığı görülüyor. C segmenti arabalar 2019’da yaklaşık yüzde 63 hisseye sahipken, 2019’da ise yüzde 60.1’e gerilemişti.

OTOMOBİL FİYATLARINI MARKALAR DEĞİL KUR VE FAİZ BELİRLİYOR

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Lideri Ali Bilaloğlu, arabada son senelerda yaşanan fiyat artışlarının üreticilerden ve distribütörlerden kaynaklanmadığını vurgulayarak, şu ayrıntıları verdi: “Otomotiv döviz kuru ile direkt irtibatlı bir dal. Yerli üretim de yapsanız girdi maliyetlerine yansıdığı için kurdaki artış direkt fiyatlara yansıyor. Maalesef kur ve faizler bu düzeyde pek araba meblağlarının düşmesi mümkün değil. Başka yandan ÖTV oranları da arabaya ulaşımı giderek zorlaştırıyor. 2016 yılında ülkemizde satışı yapılan arabaların yaklaşık yüzde 49’u yüzde 45‘lik en düşük vergi diliminden faydalanabiliyordu. Bugün itibariyle ülkemizde satışı yapılan arabaların sırf birkaç model yüzde 45-50’lik vergi diliminden yararlanabiliyor. ÖTV sisteminin yapısı yaklaşık 30-35 yıldır değişmedi lakin bölüm fazlaca değişti. Gerek araçların motorları gerekse motor teknolojileri değişti. Artık Türkiye’nin hemen daha çağdaş bir vergi sistemine geçmesi gerekiyor.”