Otomotiv kesiminin beklediği matrah güncellemesi ‘değişim’ olarak geldi

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Otomotiv bölümünde beklenen matrah atağı gerçekleşti. Yeni düzenlemeye nazaran, fiyat artışlarıyla yaşanan yüzde 50 vergi diliminden yüzde 80’e geçişler yumuşatıldı. İki oran ortasına yüzde 60 ile yüzde 70’lik dilim eklendi. Bölüm temsilcileri bunun kâfi olmadığını lisana getirerek, meblağların 100 bin lira değil 20 bin lira artacağını söylemiş oldu.

Türkiye’de otomotiv pazarı 2021 yılında güçlü bir müddetç geçirdi. Yaşanan döviz krizlerinin akabinde fiyatları vergi de çarpınca yeni bir araba almak orta sınıf için bile hayal oldu. Yaşanan vergisel artışlarla birlikte yüzde 50’de kalan araba sayısı 1 elin parmağını geçmedi. bu biçimdece fiyatların neredeyse 300 bin liradan başlaması bile an sorunu haline gelmişti. Bunun yanında bir de çip krizi yaşanınca satışlar sürat kesti.


2020 yılında pazar pandemi niçiniyle yaşanan sert kısıtlamalar karşısında pek zora düşmüştü. 2021’de de bu kısıtlamaların yumuşamasına karşın neredeyse yüzde 5 daralma kaçınılmaz oldu. Bölüm temsilcileri yaşanan bu krizle birlikte matrah artışının gerekliliğini her kezinde vurgularken, beklenen an dün geldi.

Resmi gazetede yayınlanan karara bakılırsa, yüzde 50 vergi diliminden yüzde 80’e geçişler yumuşatıldı. Yeni düzenlemeyle artık yüzde 60 ve yüzde 70 yeni vergi sistemi oluşturdu. ÖTV Matrahı, 120 bin lirayı aşmayanlar için yüzde 45, 120 bin-150 bin lira ortası için yüzde 50, 150 bin ila 175 bin lira ortası için yüzde 60, 175 bin ila 200 bin lira ortası için yüzde 70 başkaları için ide yüzde 80 olarak gerçekleşti.


Ayrıyeten birtakım hibrit araçların da ÖTV matrahı artırıldı. Matrah artışı daha sonrası birtakım modellerde yüzde 3 ila yüzde 16 içinde fiyat değişimi olacağı belirtiliyor.

Ağustos 2021’de yapılan matrah artışı daha sonrasında araba meblağları düştü ancak tedarik kaynaklı meselelerden dolayı araç almak isteyenler 2-3 ay üzere sıra bekledi. Tam bu süreçte başlayan kur krizi, matrah artışında bile hiç bir mana bırakmadı. aslına bakarsan 3 ay üzere bir süre zarfında düşen fiyatlar yerine geldi. Hatta üzerine çıktı. Yılın son çeyreğinde de fiyat artışları sürdü.


‘EN AZ YÜZDE 60 ARTMALIYDI’

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, satışlara sonlu tesir yapacağını belirterek “Yüzde 50 ila yüzde 80 ÖTV baremi ortasına iki orta barem konulması da olumlu bir gelişme. Zira ÖTV baremi yüzde 50’den yüzde 80’e sıçradığı vakit fiyat ortalarında araç olmuyordu. 2022 model meblağları artırımlı geliyor. Üzerine bu fiyatları koyduğun vakit en az yüzde 60 artırılmalıydı ÖTV matrahları” diye konuştu.


‘GÜNCELLEME BEKLENTİMİZ SÜRÜYOR’

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt “Bunu ‘matrah güncellemesi’ olarak tabir etmek yerine ‘matrah dilimlerinin değiştirilmesi’ olarak tabir etmeyi daha hakikat buluyorum. Kurlar sebebiyle fiyatların gelmiş olduğu noktada, neredeyse tüm modellerin yüzde 80’lik dilime girmesi; her bir dilime denk gelen matrah fiyatlarının da güncellenip arttırılmasıyla, bilhassa yerli üretim modellerinin yüzde 50’lik dilime girmesi beklentisi vardı. Bu uygulamada bu durum kelam konusu olmadı. Birkaç modelde bir ölçü fiyat düşüşü gerçekleşti. İlgili kurumlar tarafınca ÖTV’de bir düşüş planlanmadığı altı çizilerek belirtilmişti. Bundan daha sonraki adım olarak, matrah fiyatlarının güncellenmesi ile ilgili beklentimiz hala devam etmektedir. Şu anda neredeyse tüm modeller yüklü olarak en yüksek dilim olan yüzde 80’lik dilimde bulunmayı sürdürmektedir.”


‘ENFLASYON KARŞISINDA ÖMRÜ UZUN DEĞİL’

EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin “ÖTV matrahları yüzde 25,9 – yüzde 34,1 ortası güncellenirken, fiyatlara yansıması yüzde 3,33-yüzde 16,67 içinde değişiyor. Bu güncellemenin yüksek enflasyon ve kur karşısında erimesinin uzun sürmeyeceği aşikar. bir daha eksik, bir daha yarım bir düzenleme oldu. Bu oranlar vergi tahsilatını arttırmak, kısa vadeli enflasyon sayısını küçük göstermek haricinde uzun ömürlü olmayacak. Matrah dönemsel olarak kesinlikle güncellenmeli.”

‘265 BİN LİRANIN ALTINA DEĞİŞİK YOK’

Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın “265 bin TL’nin altındaki arabalarda bu yeni ÖTV matrah güncellemesiyle bir değişiklik olmayacak. 425 bin TL’nin altındaki arabalarda. Yüzde 5 ile 10 içindeki oranlarda bir geri gelme gerçekleşecek bu araç dilimlerinde. ötürüsıyla yerli üretim araçların daha fazla bu indirimden yararlanacağını düşünüyorum. İkinci ele yansıması bu ÖTV matrah güncellemesindeki orta dilimlerin güncellenmesi gelmesiyle birlikte epey fazla bir değişiklik olmaz” açıklamasını yaptı.

‘BAREMLERLE UĞRAŞMAK YERİNE YENİ BİR SİSTEM ŞART’

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) İdare Konseyi Lideri Haydar Yenigün, ÖTV matrah düzenlemesine yönelik şu açıklamayı yaptı: “Bu baremlerle uğraşmak yerine, otomotivin önünü açacak, yeni bir düzenleme ile memlekete epey daha fazla katkı sağlayabiliriz. Şu anda, üretimdeki aksamalar ve ekonomik külfetler niçiniyle araç satışlarında düşüş yaşanıyor. Sistemin önünü açmak lazım. Yapılan değişiklik, mecburiyet niçiniyle yapılmış kısa vadeli bir tahlil. Araç meblağlarını yüzde 5 ila yüzde 10 içinde azaltacak üzere gözüküyor. ‘‘

‘SERT GEÇİŞLERE SET OLDU’

Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel, yeni uygulamayla ÖTV matrahında orta baremlerin konulmuş olmasının, sert fiyat geçişlerinin bir nebze de olsa önüne geçtiğini belirterek ”Özellikle yerli ürettiğimiz i20 ve BAYON üzere modellerimizde yüzde 80’lik vergi dilimine giren birtakım donanımlar şu an yüzde 60 ve 70’lik dilimde yer alıyor. Bu değişiklik daha sonrası bu modellerimizin meblağlarında yüzde 6 ile yüzde 11 içinde düşüş oldu. Fakat yeni uygulamayla birlikte fiyat aralıklarında da bir düzenleme yapılmış olsa daha yeterli olurdu. Zira araç fiyatları tartıyla kura endeksli olduğu için kurlarda yaşanacak mümkün üst taraflı değişim, biroldukça modelin fiyatının yenidendan bir üst dilime girmesini birlikteinde getirecektir. Bu da fiyatlara yansıyacaktır” dedi.

‘70 BİN LİRA DEĞİL 20 BİN LİRA ARTACAK’

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) İdare Heyeti Lideri Turgay Mersin, ÖTV matrah düzenlemesini olumlu karşıladıklarını belirtt. Mersin, 1600 cc’yi geçmeyen binek arabalar için uygulanmakta olan ÖTV tarifesinde yeni matrah kümeleri açılmasının da değerli olduğuna dikkati çekti. Mersin “Çünkü daha evvel bir araç yüzde 50’den yüzde 80’e çıktığında bir aracı 70 bin lira etkiliyordu. Artık artık 15-20 bin lira içinde etkileyecek” diye konuştu.