Bir türlü çözülemeyen çip krizinin maliyeti yüzde 90’ın üzerinde artış göstererek, araba üreticilerinin 2021 yılı gelirlerinde toplam 210 milyar dolarlık azalmaya niye oldu. Oto üreticileri bu yıl 7,7 milyon daha az araç üretecek. AlixPartners yarı iletken darlığının daha da kötüleşeceğini öngördü. AlixPartners’ın otomotiv ve sanayi kısmı idari yöneticisi Dan Hearsch yaşanacak krizi “Varil boşaldı, tabanında hiç bir şey kalmadı. Geleceğe baktığımızda, satışlarda kahırlar olacak. Satışlarda şimdiye dek dert olmamıştı, çünkü kâfi stok vardı. Lakin artık yok” kelamları ile söz etti.
Oto üreticileri sorunun yayılmakta olduğu ve üçüncü çeyrek kârlarını olumsuz etkileyeceği yolunda ihtarlarda bulunmaya başladı. Volkswagen AG’nin kamyon ünitesi Traton SE da Salı günü alarm verenler kervanına katıldı. Güneydoğu Asya’daki kilit tedarik merkezleri, Kovid-19 pandemisinin yayılması niçiniyle meydana gelen kapatmalardan olumsuz etkileniyor. Çip siparişlerinin karşılanması için geçen müddet 21 hafta ile rekor düzeye çıktı ve araba şirketlerinin üst seviye yetkilileri darlığın senelerca sürebileceğini söylüyor.
Hearsch, “Bu durum katiyetle dalın karşılaştığı en uzun tedarik kasveti üzere görünüyor, çünkü çabucak hemen sona ermedi. Mutlaka en yaygın olanı. Sorun her yerde var. Herkes için” dedi.
Araştırma şirketi Cox Automotive’e göre, araba bayilerindeki stokların azalması ile birlikte, ABD’de araba meblağları Ağustos ayında süratle artarak 43 bin 355 dolar ile rekor düzeye çıktı. Hearsch, “Arz o kadar problemli ki, birtakım bayiler showroom’larında bir şeyler gösterebilmek için araç kiralama yoluna gidiyor” dedi.
ÇİP KRİZİ KAMYONLARA DA SIÇRADI
Çip darlığı, pandemi kısıtlamalarının gevşetilmesi ile bir arada, araba üreticilerinin talebi hafifçee aldıkları geçen yıl başladı. Doğal olaylar, yangın ve Kovid-19 niçiniyle krizin tahlili daha da zorlaştı.
Bu, AlixPartners’ın bu yıl tedarik darlığının mali tesirine ait deklare ettiğı üçüncü varsayım. Şirket Ocak ayında darlığın otomotiv kesimine maliyetinin 61 milyar olduğunu duyurarak iddialarına başladı ve Mayıs’ta bunu 110 milyar dolara çıkardı.
Hearsch, dalın karşı karşıya bulunduğu durumdan ötürü bu varsayımın üst istikamette revize edilmeyeceğini kesin olarak söyleyemeyeceğini belirterek, “Doğrusu durum uyguna gitmiyor. Beşerler bunun hepimizden düşündüğünden çok daha uzun süreceği görüşüne nazaran kendini ayarlıyor” dedi.
ÇİP BEKLEMEDE YENİ REKOR
Çip bulmakta meşakkat çeken firmaların siparişlerinin karşılanması için geçen vakit Ağustos ayında 21 haftaya çıktı. Bu durum, araba üretiminde problemler yaratan ve elektronik dalında büyümeyi geri çeken bu kıtlığın kötüleşmekte olduğunu gösteriyor.
Yarı iletkenin sipariş edilmesi ve bu eserin teslim alınması içindeki vakit farkını işaret eden çip teslim müddeti, Susquehanna Financial Group. tarafınca yapılan bir araştırmaya nazaran, Ağustos ayında evvelki aya göre 6 gün artarak yaklaşık 21 haftaya çıktı. Bu ayrıyeten şirketin bilgileri takip etmeye başladığı 2017 yılından bu yana en uzun ortayı işaret ediyor.
Susquehanna analisti Chris Rolland, araştırma notunda, analog ve Broadcom Inc. için çip teslim mühletleri kötüleşirken, güç idare çipleri ve optoelektronik kesimler için olumlu işaretler olduğunu kaydetti.
Yarı iletken darlığı bilhassa araba üreticileri için Kovid-19 pandemisinden toparlanma konusunda problemlere yol açtı. Global danışmanlık şirketi AlixPartners, global otomotiv kesiminin bu sorun ötürüsıyla satışlardaki kaybının yaklaşık 110 milyar dolar olduğunu hesapladı.
Oto üreticileri sorunun yayılmakta olduğu ve üçüncü çeyrek kârlarını olumsuz etkileyeceği yolunda ihtarlarda bulunmaya başladı. Volkswagen AG’nin kamyon ünitesi Traton SE da Salı günü alarm verenler kervanına katıldı. Güneydoğu Asya’daki kilit tedarik merkezleri, Kovid-19 pandemisinin yayılması niçiniyle meydana gelen kapatmalardan olumsuz etkileniyor. Çip siparişlerinin karşılanması için geçen müddet 21 hafta ile rekor düzeye çıktı ve araba şirketlerinin üst seviye yetkilileri darlığın senelerca sürebileceğini söylüyor.
Hearsch, “Bu durum katiyetle dalın karşılaştığı en uzun tedarik kasveti üzere görünüyor, çünkü çabucak hemen sona ermedi. Mutlaka en yaygın olanı. Sorun her yerde var. Herkes için” dedi.
Araştırma şirketi Cox Automotive’e göre, araba bayilerindeki stokların azalması ile birlikte, ABD’de araba meblağları Ağustos ayında süratle artarak 43 bin 355 dolar ile rekor düzeye çıktı. Hearsch, “Arz o kadar problemli ki, birtakım bayiler showroom’larında bir şeyler gösterebilmek için araç kiralama yoluna gidiyor” dedi.
ÇİP KRİZİ KAMYONLARA DA SIÇRADI
Çip darlığı, pandemi kısıtlamalarının gevşetilmesi ile bir arada, araba üreticilerinin talebi hafifçee aldıkları geçen yıl başladı. Doğal olaylar, yangın ve Kovid-19 niçiniyle krizin tahlili daha da zorlaştı.
Bu, AlixPartners’ın bu yıl tedarik darlığının mali tesirine ait deklare ettiğı üçüncü varsayım. Şirket Ocak ayında darlığın otomotiv kesimine maliyetinin 61 milyar olduğunu duyurarak iddialarına başladı ve Mayıs’ta bunu 110 milyar dolara çıkardı.
Hearsch, dalın karşı karşıya bulunduğu durumdan ötürü bu varsayımın üst istikamette revize edilmeyeceğini kesin olarak söyleyemeyeceğini belirterek, “Doğrusu durum uyguna gitmiyor. Beşerler bunun hepimizden düşündüğünden çok daha uzun süreceği görüşüne nazaran kendini ayarlıyor” dedi.
ÇİP BEKLEMEDE YENİ REKOR
Çip bulmakta meşakkat çeken firmaların siparişlerinin karşılanması için geçen vakit Ağustos ayında 21 haftaya çıktı. Bu durum, araba üretiminde problemler yaratan ve elektronik dalında büyümeyi geri çeken bu kıtlığın kötüleşmekte olduğunu gösteriyor.
Yarı iletkenin sipariş edilmesi ve bu eserin teslim alınması içindeki vakit farkını işaret eden çip teslim müddeti, Susquehanna Financial Group. tarafınca yapılan bir araştırmaya nazaran, Ağustos ayında evvelki aya göre 6 gün artarak yaklaşık 21 haftaya çıktı. Bu ayrıyeten şirketin bilgileri takip etmeye başladığı 2017 yılından bu yana en uzun ortayı işaret ediyor.
Susquehanna analisti Chris Rolland, araştırma notunda, analog ve Broadcom Inc. için çip teslim mühletleri kötüleşirken, güç idare çipleri ve optoelektronik kesimler için olumlu işaretler olduğunu kaydetti.
Yarı iletken darlığı bilhassa araba üreticileri için Kovid-19 pandemisinden toparlanma konusunda problemlere yol açtı. Global danışmanlık şirketi AlixPartners, global otomotiv kesiminin bu sorun ötürüsıyla satışlardaki kaybının yaklaşık 110 milyar dolar olduğunu hesapladı.