Türk Eğitim-Sen: Fiyatlı öğretmen sayısı 85 bin 513 ulaştı

A

admin

Guest
Türk Eğitim-Sen, Türkiye genelinde yaptığı araştırmaya bakılırsa, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında fiyatlı öğretmen sayısı 16 bin 187 kişi artarak 85 bin 513’e ulaştı. En yüksek fiyatlı öğretmen sayısına sahip vilayetler sıralamasında İstanbul 25 bin 469 öğretmenle birinci, Ankara ise 5 bin 19 öğretmenle ikinci sırada yer aldı.

Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Türk Eğitim-Sen), 2021-2022 eğitim-öğretim yılında çalışan fiyatlı öğretmenlerin sayısını araştırdı. Hazırlanan raporda, fiyatlı öğretmen sayısının pandemiden bu yana en yüksek noktaya ulaştığı bildirildi. Sendikanın 81 vilayet valiliğinden aldığı bilgilere bakılırsa; bundan evvelki yıl 69 bin 326 olan fiyatlı öğretmen sayısı, 2021-2022 eğitim yılında 16 bin 187 kişi artarak 85 bin 513 bireye ulaştı. Raporda şu tespitlere yer verildi:

“En yüksek fiyatlı öğretmen sayısına sahip vilayet İstanbul”

“En yüksek fiyatlı öğretmen sayısına sahip vilayetler sıralamasında İstanbul’da 25 bin 469 fiyatlı öğretmen çalıştırılmaktadır. Geçen yıl İstanbul’da bakılırsavlendirilen fiyatlı öğretmen sayısı 21 bin 375 idi.

“İstanbul’u 5 bin 19 ile Ankara takip etti”

Ücretli öğretmen sayısının yüksek olduğu başka vilayetler ise şunlardır: Ankara ise 5 bin 19, Bursa 3 bin 881, Şanlıurfa 3 bin 217, İzmir 3 bin 303, Kocaeli 2 bin 285, Gaziantep 2 bin 447, Antalya bin 840, Tekirdağ bin 610, Diyarbakır bin 562, Mersin bin 370, Hatay bin 265, Manisa bin 184, Kahramanmaraş bin 118, Mardin bin 111.

“Ücretli öğretmenlerin 34 bin 445’i eğitim fakültesinden mezun”

79 vilayetteki fiyatlı öğretmenlerin mezuniyet durumlarına baktığımızda; 34 bin 445’i eğitim fakültesi, 42 bin 75’i lisans mezunu, 8 bin 993’ü ön lisans mezunudur. Fiyatlı öğretmenlerin mezuniyet alanlarına bakılırsa birtakım vilayetlerdeki dağılımı şöyledir: Ağrı’da bakılırsav yapan 957 fiyatlı öğretmenin 409’u eğitim fakültesi, 441’i lisans, 107’si ön lisans mezunudur. Ankara’da bakılırsav yapan 5 bin 19 fiyatlı öğretmenin bin 928’i eğitim fakültesi, 2 bin 906’sı lisans, 185’i ön lisans mezunudur. Antalya’da nazaranv yapan bin 840 fiyatlı öğretmenin bin 77’si eğitim fakültesi 647’si lisans, 116’sı ön lisans mezunudur. Bursa’da vazife yapan 3 bin 881 fiyatlı öğretmenin bin 532’si eğitim fakültesi, 2 bin 214’ü lisans, 135’i ön lisans mezunudur. Gaziantep’te misyon yapan 2 bin 447 fiyatlı öğretmenin bin 665’i eğitim fakültesi, 546’sı lisans, 236’sı ön lisans mezunudur. İzmir’de 3 bin 303 fiyatlı öğretmenin bin 400’ü eğitim fakültesi, bin 497’si lisans, 406’sı ön lisans mezunudur. Şanlıurfa’da 3 bin 217 fiyatlı öğretmenin bin 704’ü eğitim fakültesi, bin 290’ı lisans, 223’ü ön lisans mezunudur. İstanbul’da bakılırsav yapan 25 bin 469 fiyatlı öğretmenin 5 bin 151’i eğitim fakültesi, 15 bin 872’si lisans, 4 bin 446’sı ön lisans mezunudur. İstanbul’da eğitim fakültesi mezunu fiyatlı öğretmen sayısı ile ön lisans mezunu fiyatlı öğretmen sayısının birbirine yakın olması, ortadaki farkın yalnızca 705 olması hayli düşündürücüdür.

“Zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak bakılırsav yapan fiyatlı öğretmenlerin 2 bin 402’si ön lisans mezunu”

Özel uzmanlık gerektiren zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde bir daha ön lisans mezunu fiyatlı öğretmen gorevlendirmesi yapılmaktadır. Zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde ön lisans mezunu fiyatlı öğretmenlerin sayısı 2 bin 402’dir. Bunun bin 669’u İstanbul’dadır. Hatta zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak derslere giren ön lisans mezunu fiyatlı öğretmenlerin sayısı, kimi vilayetlerimizde eğitim fakültesi mezunu ya da lisans mezunu fiyatlı öğretmenlere eşit ya da bu öğretmenlerden çokdır. Kırıkkale’de zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak bakılırsav yapan 80 fiyatlı öğretmenin 11’i eğitim fakültesi, 43’ü lisans mezunu iken 26’sı ön lisans mezunudur. Bilecik’te misyon yapan 47 zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeninin 10’u eğitim fakültesi mezunu, bir daha 10’u ön lisans mezunu, 27’si lisans mezunudur. Kırklareli’nde zihinsel–görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak misyon yapan ön lisans mezunu öğretmenler ile eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerin sayısı birbirine eşittir. Kırklareli’nde toplam 126 zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni misyon yaparken bunun 37’si eğitim fakültesi, 37’si ön lisans, 52’si lisans mezunudur. İstanbul’da 4 bin 897 zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni nazaranv yaparken 458’i eğitim fakültesi, bin 669’u ön lisans, 2 bin 770’i lisans mezunudur. Rize’de bakılırsav yapan 147 zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeninin 18’i eğitim fakültesi, 19’u ön lisans, 110’u lisans mezunudur.

“Erzincan, Ardahan, Şırnak’ta engelliler sınıfına öğretmen verilmedi”

Öte yandan şu konuya da bilhassa dikkat çekmek istiyoruz: Erzincan’da zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde norm takım açığı 56 iken bir tane bile bu alanda öğretmen çalışmamaktadır. Ardahan’da zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde norm takım açığı 32 iken yalnızca 1 tane öğretmen vazife yapmaktadır. Şırnak’ta zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde norm takım açığı 20 iken hiç öğretmen çalışmamaktadır.

“Ücretli branş öğretmeni olarak nazaranv yapan ön lisans mezunu fiyatlı öğretmenlerin sayısı 3 bin 603”

Fiyatlı branş öğretmeni olarak bakılırsav yapan ön lisans mezunu fiyatlı öğretmenlerin sayısı 3 bin 603’tür. Örneğin fiyatlı branş öğretmeni olarak İstanbul’da nazaranv yapan 13 bin 814 öğretmenin bin 718’i, İzmir’de bakılırsav yapan bin 770 öğretmenin 286’sı, Ankara’da bakılırsav yapan 2 bin 688 öğretmenin 124’ü, Tekirdağ’da nazaranv yapan 772 öğretmenin 64’ü, Van’da nazaranv yapan 560 öğretmenin 24’ü ön lisans mezunudur. Fiyatlı sınıf öğretmeni olarak nazaranv yapan ön lisans mezunu fiyatlı öğretmenlerin sayısı 674’tür. Fiyatlı sınıf öğretmeni olarak İstanbul’da nazaranv yapan 5 bin 143 öğretmenin 307’si, Diyarbakır’da bakılırsav yapan 616 öğretmenin 121’i, Giresun’da 77 öğretmenin 16’sı, Muş’ta 420 öğretmenin 35’i, Van’da 911 öğretmenin 38’i, Siirt’te 266 öğretmenin 32’si ön lisans mezunudur.

“77 vilayette takım açığı 115 bin 93”

Vilayet valiliklerinden yalnızca fiyatlı öğretmen sayılarını değil, norm takım muhtaçlığını da talep ettik. Buna bakılırsa; Hakkâri, Bolu, Bayburt ve Giresun hariç 77 vilayetten datalar elimize ulaştı. 77 vilayet valiliğinden gelen datalara nazaran ise ülkemizde norm takım açığı 115 bin 93’tür. ötürüsıyla bu datalar ışığında 85 bin 513 fiyatlı öğretmen bakılırsavlendirmesine karşın fiyatlı öğretmen sayısının norm takım muhtaçlığının altında kaldığını bakılırsabiliyoruz. Buna göre; İstanbul’da norm takım gereksinimi 31 bin 244 iken fiyatlı öğretmen sayısı 25 bin 469’dur. İzmir’de norm takım gereksinimi 3 bin 317 iken fiyatlı öğretmen sayısı 3 bin 303’tür. Kahramanmaraş’ta norm takım muhtaçlığı 2 bin 48 iken fiyatlı öğretmen sayısı bin 118’dir. Karaman’da norm takım gereksinimi 395 iken fiyatlı öğretmen sayısı 221’dir. Kars’ta norm takım muhtaçlığı 629 iken fiyatlı öğretmen sayısı 530’dur. Kayseri’de norm takım gereksinimi bin 386 iken fiyatlı öğretmen sayısı bin 84’tür. Gaziantep’te norm takım muhtaçlığı 3 bin 815 iken fiyatlı öğretmen sayısı 2 bin 447’dir. Mersin’de norm takım muhtaçlığı 3 bin 87 iken fiyatlı öğretmen sayısı bin 370’tir. Görüldüğü üzere fiyatlı öğretmen alımı yapılmasına karşın, bu sayılar norm takım muhtaçlığını yani öğretmen açığını karşılamaktan uzaktır.

Talip Geylan: Öğretmen açığı fiyatlı öğretmenler eliyle gideriliyor

Araştırma ile ilgili bir açıklama yapan Türk Eğitim-Sen Genel Lideri Talip Geylan ise şu değerlendirmelerde bulundu:

“Araştırmamızdan da görüleceği üzere bugün ülkemizde 86 bine yakın fiyatlı öğretmen çalıştırılıyor olması, adeta öğretmen açığının fiyatlı öğretmenler eliyle giderilmeye çalışıldığına işarettir. Gelinen noktada yapılması gereken, 2022 yılında en az fiyatlı öğretmen sayısı kadar öğretmen ataması yapılmasıdır. Valiliklerin beyanına bakılırsa norm açığının 120 bine, fiyatlı öğretmen sayısının 86 bine yaklaştığı bu periyotta yapılan 15 bin atama ile sorun çözülemeyecektir. Hele ki eğitim fakültesi mezunu olmayan, hatta yüksek okul mezunu fiyatlı öğretmenlerle eğitim hizmeti vermek yeni sıkıntılara niye olmak demektir. Fiyatlı öğretmenlerimizin tamamı, taban fiyatın dahi yarısı kadar bir aylıkla bakılırsav yapmaktadırlar. Bu durum, öğretmenlik hizmetinin haysiyetiyle de bağdaşır bir tablo değildir. Bu emek sömürüsü sonlandırılmalı, tüm öğretmenlerimiz, mesleğin saygınlığına ve insan haysiyetine yakışır ücretleler çalıştırılmalıdır.”