Yabancı damat Türkiye’ye özel ‘gaz’la geldi

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM-MUĞLA

Türkiye’de kur kaynaklı artan fiyatlar akaryakıt meblağlarını da direkt olarak etkiliyor. Güçte dışa bağımlılığın yüksek olması niçiniyle buna bir de petrol fiyatları eklenince daha şimdiden akaryakıtın litre meblağlarında çift haneli sayılar konuşuluyor.

Bilhassa değişen dünya ile birlikte dizel arabalar yavaş yavaş tarih olmaya başlarken, Honda eski deneyimi olan LPG seçeneğini yenilediği Civic modelinde de sunmaya devam ediyor. Kısa bir süre evvel dizel Civic satışlarına artık kilit vuran marka, yeni jenerasyon aracında yalnızca akaryakıtlı ve LPG’li seçeneklerine yer veriyor.


Yeni Honda Civic’in Muğla’da gerçekleştirilen lansmanında sorularımızı cevaplayan Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, Civic Sedan’ın üretildiği günden bu yana dünya çapında 24 milyondan fazla satış adedi başarısına ulaştığını lisana getirdi. Kılıçer, Civic’te Türkiye’ye özel LPG versiyonunun da başarısına dikkat çekerek, bu alanda Kocaeli’de LPG dönüşümü için yeni bir tesis kurduklarını ve Civic Sedan’ın LPG’li versiyonun Türkiye’de kıymetli muvaffakiyet grafiklerine sahip olduğunu tabir etti. LPG’li satışların markanın toplam satışlar içerisindeki hissesinin birinci 5 ayda yüzde 83’lere kadar geldiğini ve bundan daha sonraki süreç içerisinde de bu yüksek oranların devam edeceğini düşünerek planlamalarını yaptıklarını lisana getiren Kılıçer, LPG’li Civic modelinin sırf Türkiye pazarına özel üretildiğini bildirdi. Tayland fabrikasından LPG dönüşümüne özel olarak gelen yeni model için öbür ülke için operasyonun da olmadığını bildirdi. Kılıçer, satışların yüzde 75’inin LPG tarafınca olmasını beklediklerini anlattı.


Honda Türkiye Lideri Takuya Tsumura da global gelişmeleri yakından takip ettiklerini, Türk müşterilerinin gereksinimlerine yönelik eserler de sunmaya devam ettiğini belirtti. Tsumura, şunları kaydetti: “Yakın vakitte satışa çıkan City ve Accord büsbütün Türkiye pazarı için geliştirilerek satışa sunuldu. 50 yıllık mirasından aldığı deneyim ve prestiji ile Civic Sedan, Türk müşterileriyle buluşuyor. Yeni Civic Sedan, duyularınızı harekete geçirecek yeni tecrübeler sunuyor. Bilhassa yüksek verimlilik ve performans sunan, tüm dünyada yalnızca Türkiye için geliştirilen LPG seçeneği bulunan turbo motoru Civic Sedan’ı farklı bir pozisyona getiriyor” dedi.


‘DAHA BAŞLAMADAN YÜZDE 50’Sİ BİTTİ’

Çip meselesinin nereye gideceğini şimdilik iddia edemediklerini anlatan Bülent Kılıçer “Daha fazla adet alabilirsek satış yapmamız güç olmasa gerek. Bu son devirde pazara sunduğumuz City, Accord, Civic üzere tüm modellerimiz için geçerli. Şu anda bayilerimizle konuştuğumda 13 Kasım’da satışa sunacağımız yeni Civic araçlarımızın yarısından fazlasının da ön satışının tamamlandığını söyleyebilirim. Neredeyse ön satışlarda araçların yüzde 50’si bitti” dedi. Kılıçer ayrıyeten yıl sonu otomotiv pazar varsayımlarını değiştirmediklerini, bu yıl için 650 bin adetlik bir pazar öngördüklerini ve Honda olarak da 30 bin adetlik satış hedeflediklerini kelamlarına ekledi.


FİYATI 374 BİN LİRADAN BAŞLIYOR

Yeni Honda Civic 374 bin liradan LPG seçeneğiyle satışa sunuldu. Yalnızca akaryakıtlı versiyon için en az 402 bin lira ödemek gerekiyor. Civic Sedan, yakıt verimliliği sağlarken 1.5 litre VTEC Turbo LPG motor seçeneğine sahip olması ile dikkati çekiyor. Araçta, standart olarak tüm donanım paketlerinde Apple CarPlay ve Android Auto uyumlu olan bilgi-eğlence sistemi sunuluyor. Ayrıyeten Executive+ versiyonunda akıllı telefonlar için kablosuz şarj özelliği yer alıyor. Modelde sunulan Honda SENSING teknolojisi ile evvelki kuşaktan iki kat daha geniş ön kamera kullanılıyor. Executive+ paketinde sunulan ve sağ yan ayna altına monte edilen kamera ile çalışan Lanewatch özelliği yardımıyla yolun sağ tarafı multimedya ekranında görüntülenebiliyor.

‘FABRİKANIN KAPANMASI ADETLERİMİZİ ETKİLEMEDİ’

Honda Türkiye ve bayilerdeki araç stok durumuna değinen Bülent Kılıçer “Bayi stokunu ve Honda Türkiye stokunu birlikte topladığımızda bizim toplam stokumuz daha evvelki periyotlardan farklı bir yere gitmedi. Fabrika kapandığı için bu biçimde bir farklılık oluşmadı. bir daha aşikâr oranda bizim standartlarımızdaki o stok düzeyini tutuyoruz. Olağan ki burada üretim yapmanın bir avantajı ürettikten daha sonrasında sevkiyatını yapıp daha kısa vakitte süreci yönetebiliyorduk. Ancak şu anda siparişlerimizi biraz daha öne çekip bir daha o stok düzeyini standart düzeyde tutup tüketicimizin rastgele bir talep azlığıyla karşılaşmaması için çalışıyoruz” diye konuştu. Yeni Civic için yıl sonuna kadar 3 bin 200 yüz civarında bir satış hedeflediklerini aktaran Kılıçer, yıllık bazda ise yeni Civic’te satış amaçlarının 13 bin 500 civarında olduğunu bildirdi.

Bayide etiketi değerli bulan TÜİK’e gitsin

Süratle artan kur, fiyatları direkt olarak etkiliyor. Ekim 2021’de bile fiyat etiketleri biroldukça modelde kur ve vergi kaynaklı 2 kez değişti. En az yüzde
3 artış olurken yüzde 50’yi geçenler bile görüldü. Ama TÜİK çip krizi niçiniyle kimi markalarda araba satışı olmadığını bu yüzden dizel araçlarda fiyatların değişmediğini raporlarken, akaryakıtlı araçlarda da yüzde 0,29’luk fark olduğunu paylaştı. Ancak ODD, yalnızca Ekim 2021’de 35 bin 296 adet akaryakıtlı ve dizel araba satıldığını raporladı.


Sıfır araba meblağları artan kur ve özel tüketim vergisi (ÖTV) tesiriyle her geçen gün katlanıyor. Hatta ekim ayında kurdaki sert rekorla bir arada biroldukça marka fiyat listelerini 2 kere yeniledi. Yalnızca 11 Ağustos devrinden bu yana fiyatlar birtakım modellerde neredeyse yüzde 70 değişti. Türkiye’de en epey satılan arabaların baz versiyonlarında bile fiyat farkları birebir devirde yüzde 3 ila 20 içinde artış gösterdi.

Geçen hafta Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Türkiye’nin enflasyonunu deklare etti. Ancak TÜİK bilgilerinde araba fiyatları dikkat çekti. Yayınlanan unsur sepeti ve fiyatlar tablosunda TÜİK dizel arabaya artırım yapmadı.

Akaryakıtlı araba fiyatlarının ise yüzde 0,29’luk artış olduğunu raporladı. Ancak yalnızca Ekim 2021’de araba meblağları 2 defa değişti. Arabada yaşanan fiyat artışlarının niye yansımadığı anlayamadıklarını söyleyen ekonomist Ali Hakan Kara, TÜİK tarafınca bir açıklama yapılmasının gerektiğini paylaştı. Hatta TÜİK datalarına göre, yıl başı baz alındığında dizel araçlarda fiyat artışı yüzde 4,09 ve akaryakıtlı araçlarda yüzde 8,80 oldu. TÜİK buna açıklama olarak, çip krizini işaret etti. Bloomberg HT’ye açıklama yapan TÜİK, satışların yapıldığı sırada çip kahrı ve ÖTV indirimi daha sonrasında araba bulunmadığını bu yüzden birtakım marka ve modellerde satış yapılamadığını bu sonuca bu yüzden ulaşılabildiğini aktardı. TÜİK anket vazifelileri, belirlenmiş 40 model ve bayiden sistemli olarak fiyat topluyor. Bu 40 modelin dağılımına bakıldığında; orta ve lüks segment araçlar bulunurken, genelde satış içerisindeki pazar hissesi yüksek olan düşük gelir kümesine dönük araçlar da yer alıyor.

Ekim ayında Türkiye’de yalnızca 1 marka hariç bütün markaların artırım yapmak zorunda kaldıklarını geçtiğimiz tablolarda da vermiştik. Şu an tıpkı tabloyu yanda tekrar paylaşıyoruz. Ayrıyeten Ekim 2021’de ODD datalarına göre, satışlar yüzde 47 azaldı ama, yalnızca geçen ay 40 bin 512 adet araba satışı gerçekleşti. Ayrıyeten bir daha Ekim 2021’de 25 bin 601 adet akaryakıtlı, 9 bin 695 adet dizel araba satışı gerçekleşti. Yani benzinli-dizel araba satışları pazarın yüzde 87’sini oluşturdu. Bu çerçevede artırım yapılmaması imkansız. Zira yandaki tabloda da görüleceği üzere yalnızca Ekim 2021’de kur kaynaklık 2 defa artırım yapan markalar bile oldu. Türkiye’nin en ucuz otomobillinin fiyatı bile ekim ayında 2 defa değişti.

İkinci el meblağlarında artış sürecek

Kapanma ya da kısıtlamalar yaşanmaması durumunda 2022 yılının 6’ıncı ayına kadar ikinci el araç fiyatlarının gün geçtikçe radikal biçimde artacağını vurgulayan Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, bir yandan da hem sıfır birebir vakitte ikinci el araç bulmanın zorlaşacağına dikkat çekti. Çip ve ham husus krizinin ise 6 ile 9 ay içinde çözülebileceği söz eden Karakaş “Yıl sonuna kadar fiyatlarda kur, faiz ve sıfır kilometredeki tedarik durumu üçgenine bağlı olarak yüzde 20’ye kadar artış yaşanabileceğini öngörüyoruz. bir daha yıl sonu pazar beklentimiz şu an için 6.5 milyon düzeyinde. Hali hazırda online platformlardaki ilan sahiplerinin fakat yüzde 10’u gerçek satıcı, reelde satışa açık ortalama 50 bin araç var, geri kalanı maalesef manipülasyondan ibaret” dedi.

Fiat hayata dokunmaya devam ediyor

Fiat, 2017 yılında satış ve satış daha sonrası süreçleri koordine etmek ve şahsa özel hizmet sunmak amacıyla kurduğu “Müşteri İlgi Merkezi” ile tüm kullanıcılarına süreç, sistem ve standartlarla sınırlanmayan tahliller üretmeyi sürdürüyor. Bu bakış açısıyla, Müşteri İlgi Merkezi davetlerinden oluşan “Bazı Yollar Kalplere Çıkar” bahisli kısa sinema serisini toplumsal medya kanallarında yayına alıyor. Fiat kullanıcılarının başlarından geçenlerin aktarıldığı ve gerçek ses kayıtlarının kullanıldığı seride, her kıssa bir davet ile başlıyor ve Fiat sahiplerinin Müşteri İlgi Merkezi ile yaşadığı tecrübe aktarılıyor.

Çinli Skywell Türkiye’de

Ulu Motor, elektrikli araba üreticisi Skywell ile Türkiye distribütörlüğü ve teknolojik iştirak mutabakatı imzaladı. Çinli Skywell modellerini Kasım ayı prestijiyle Türkiye’de satışa sunan marka, 25 adet ön sipariş aldı. SKYWELL ET5, 3 farklı donanım düzeyiyle ve 550 bin TL’den başlayan anahtar teslim fiyatıyla dikkat çekiyor. 520 km’lik menziliyle dikkat çeken araç, yarı otonom sürüş, akıllı özellikleri ve en kıymetlisi 8 yıl 150 bin km batarya garantisi ile Avrupa ve Türkiye elektrikli araba pazarının kıymetli bir oyuncusu olacak.

Toyota Aygo X modayı belirlemeye geliyor

Toyota, A segmentine yeni bir soluk getirecek büsbütün yeni Aygo X modelinin dünya prömiyerini gerçekleştirdi. Büsbütün model yerden yüksek dizaynıyla dikkat çekerek, 2022 yılında Avrupa kentlerinde modayı belirleyecek. Aygo X birden çok ödül alan 72 HP güç üreten 1.0 litre 3 silindirli motorla satışa sunuluyor. Daha fazla performans ve daha düşük tüketim sunacak biçimde geliştirilen motor ile Aygo X’in yalnızca 4.7 lt/100 km yakıt tüketimi ve 107 g/km CO2 emisyonuna sahip olması hedefleniyor. Aygo X versiyona bakılırsa S-CVT otomatik şanzıman yahut 5 ileri manuel şanzımanla tercih edilebiliyor.