Artırımlı geliyorlar

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Güçlü geçen bir 2021’in akabinde, yeni sürprizler tüketicileri bekliyor. Aslında tam olarak bir sürpriz olmasa da 2022’nin gelişi 2021’den aşikardı. Otomotiv dalı de hiç kuşkusuz hem dünyada tıpkı vakitte Türkiye’de en güç senelerından birini yaşadı. Tüm dünya çip kriziyle kasıp kavrulurken, dal için Türkiye’de çipin yanında artırım ve ÖTV konuşuldu. Dalın pandemi tesiriyle 2020 yılında da daralması beklenirken, yaşanan kur krizi ve yüksek faiz tüketicileri adeta sıfır araca akın ettirdi. Rekora koşan kur daha sonrasında da araba fiyatları tam gaz artışa geçerken, tüketici elindeki TL’yi korumak için gereksinimi olmasa bile araç almak istedi. Ağustos ayında yapılan matrah artışı daha sonrasında araba meblağları düştü ama, tedarik kaynaklı meselelerden dolayı araç almak isteyenler 2-3 ay üzere sıra bekledi.


Tam bu süreçte başlayan kur krizi, matrah artışında bile hiç bir mana bırakmadı. aslına bakarsanız 3 ay üzere bir süre zarfında düşen fiyatlar yerine geldi. Hatta üzerine çıktı. Yılın son çeyreğinde de fiyat artışları sürdü. Yüzde 50 ÖTV diliminde şimdi hiç araba kalmadı. bu biçimdece ayağını yerden kesmenin bedeli 1 tek model hariç 300 bin liranın üzerine çıktı. Kurdaki tepe daha sonrasında 20 Aralık gecesi 6 lira gevşeyen döviz daha sonrasında fiyatlar anında güncellendi. bu biçimdece 2021’in son haftasında da 4 model daha yüzde 50’lik listeye eklendi. Öte yandan gelişen olaylarla birlikte kur bir daha iştahlandı. Otomotiv kesiminde kabul edilen euro kuru bu vakit diliminde bir daha 15 liranın üzerine çıktı.


2022 ile birlikte de markalar bir daha fiyatlarda revizeye gitti. Elektrik, doğal gaz, köprü, otoyol, tünel ve ulaşımla birlikte sıfır araçlara da yeni yıl artırımı geldi. Bugün bakıldığında birfazlaca marka fiyatlarında güncelleme yapıyor. Kurun ve verginin düşmediği göz önüne alınırsa bu güncellemenin düşüş değil artış tarafında olacağı aşikar. 2021’in son haftasında yüzde 50 ÖTV dilimine giren modeller bir daha yüzde 80’e çıkarak 300 bin lira barajını aşacak. Listede tek kalması beklenen mümkün model Fiat Egea ve Renault Clio olacak. Tabi bu modellere de 2022 artırımının gelmesiyle bir arada yüzde 80’lik dilime çıkmaları hiç de çok kolay.


FAİZLER BÜYÜK ROL OYNAYACAK

TOKKDER İdare Şurası Lideri İnan Ekici “Sektörümüzün gidişatında otomotiv üretiminde yaşanan yarı iletken tedariki kaynaklı araç arzı sorunu, dünyada artan emtia, bilhassa çelik fiyatlarındaki artışın araç üretim maliyetlerine yansıması ve kredi faiz oranlarının seyri büyük rol oynayacak. Ekonomik aktivitenin hızlanması ile bir arada verimlilik ismine sunduğu avantajlardan ötürü operasyonel araç kiralama; hijyenik ve izole ulaşım sağlamasından ve seyahat etmeye olan hasret niçiniyle de günlük araç kiralama tercih ögesi olacaktır” yorumunu yaptı.


MALİYETLERİN YANSIMASI KAÇINILMAZ

Tedarik süreçleri, üretim ve maliyetler hakkında yorumlarda bulunan Otomotiv Sanayii Derneği İdare Şurası Lideri (OSD) Haydar Yenigün “Dünya genelinde olduğu üzere ülkemizde de mikroçip tedarik probleminin niye olduğu fabrika duruşları ve üretim tempo düşüşleri kaçınılmaz hale geldi. 2022 yılının da benzeri biçimde geçeceğini söylemek mümkün, yeni yatırım ve tesislerin de açılması ile 2023 yılında tedarikte rahatlama olacağı öngörülmekte. 2020 yılının başından beri ana metallerde yüzde 140’ın üzerinde bir artış kelam konusu. Birinci dokuz ayda yerli sac meblağlarında dolar bazında yüzde 29, ithal sac meblağlarında yüzde 117, kauçukta yüzde 38, plastikte ise yüzde 83 oranlarında artışlar var. Hammadde fiyatlarında bu artış endüstrimizin maliyetlerine direkt tesir ediyor. Hammadde fiyatlarındaki artışlar ve makroekonomik bilgilerdeki hareketlilik, haliyle maliyetlerimize direkt tesir ediyor. Ticaretin olağan bir kararı olarak da bu maliyet artışlarının vakit ortasında kademeli olarak fiyatlara yansıması kaçınılmaz. Her vakit belirttiğimiz üzere hem ihracatta tıpkı vakitte iç pazarda biz endüstriciler öngörülebilir bir ticaret ortamı görmek isteriz. İç pazarın sürdürülebilir büyümesi ve öngörülebilirliği için dönemsel önlemlerden çok stratejik bakış açısı ile uzun soluklu siyasetler geliştirilmesi değer taşıyor. Uzun soluklu siyasetler geliştirilmesi ile bir arada öngörülebilirliğin artmasını ve iç pazarın sürdürülebilir büyüyen bir yapıya kavuşmasını, ülkemizin yatırım cazipliğini olumlu etkileyecek en kritik ögeler olarak görüyoruz” dedi.

NEBATİ: ARAÇ KUYRUKLARI VAR ÖTV’Yİ niye İNDİRELİM?

Geçen yıl özel bir televizyon kanalında soruları cevaplayan Nureddin Nebati, ÖTV konusuna da değindi. Araba ve beyaz eşyada ÖTV indirimi olup olmayacağı sorusuna hayır karşılığını veren Nebati “Araç satışlarında bir düşme yok, araç kuyrukları var. Talepleri karşılayamıyorlar, ÖTV’yi niçin indirelim? Beyaz eşyada tarihi rekorlar kırılıyor ihracatta ve iç tüketimde, ÖTV’yi niçin düşürelim?” dedi. Yaşanan araç kuyruklarının bolluktan olduğunu aslında bu sözlerle tabir eden Hazine Bakanı, aslında satışların evvelki senelera nazaran, bir çok aşağıda olduğunun farkında değil. Artan fiyatlarla bir arada ÖTV’nin de yükseldiği görülürken, iç pazarın daraldığını motorlu taşıtlardan alınan ÖTV gelirinin de rekora gittiği dikkat çeken bir öteki öge.


KENT İÇİNDE KUSURSUZ MENZİL

Türkiye’nin en genç araba markalarından biri olan Hyundai Kona Electric ile tüm dikkatleri üzerine toplamayı başardı. Markanın 484 kilometre menzilli modeli olan araç, yüksek performansı ve farklı dizaynıyla beğeni kazanıyor. 2 farklı versiyonla sunulan elektrikli arabanın fiyatı da 1 milyon liranın üzerinde.

Otomotiv kesiminin geleceğinde hiç kuşkusuz elektrikli arabalar var. Bu alanda kısa müddette isminden pek kelam ettirmeyi başaran Hyundai de B-SUV’daki temsilcisi Kona ile tüm dikkatleri üzerine topluyor. 2021’in son günlerinde konuğum olan Hyundai Kona Electric, kardeşlerinden minik ayrıntılarla ayrılıyor. Aracın kapalı ızgaralı tasarımı, başka şoförlerin pek dikkatini çekiyor. Araç akıcı tasarımı, yeni LED farları ve markanın SUV genlerini öne çıkaran sportif bilgileriyla dikkat çekiyor. Kona Elektrik’te, gövde renginde sunulan çamurluk davlumbazlarının yanı sıra yeni 17 inçlik jantlar da şık görünümü destekliyor. Gövde rengi çamurluklar, ince LED stoplar ve açık renkli aydınlatmalar şık tasarımı tamamlıyor.

Aracın iç yerinde kaliteli ve yumuşatılmış kaplamalar öne çıkıyor. Dijital 10,25 inçlik gösterge paneli üzere tıpkı büyüklükteki dokunmatik multimedya ekranı elektrikli araba çağını yakalıyor. Batarya şarj durumu ve yeni güç kullanım düzeyi üzere elektrikli güç transfer düzeneğiyle ilgili bilgiler de sağ tarafta konumlanan kadran içerisinde bulunuyor. 332 litrelik bagaj da kâfi yükleme alanı sunabiliyor. Aracın kalbinde tek oranlı redüktör şanzımanla eşleştirilen bir elektrikli motor yer alıyor. 204 beygir güç ve 395 nm tork üreten motor, bataryalar sebebiyle 1760 kilogramı bulan yüke karşın çok yüksek bir performans vadediyor. Bu kombinasyonla araba, 0’dan 100 km/s hıza 7.9 saniyede ulaşabiliyor ve ivmelenme kabiliyetini saatte 167 kilometre sürate kadar sürdürüyor. 3 farklı sürüş moduna (Normal, Eco, Sport) sahip arabada modlar ortası kullanım hissi pek besbelli.

MENZİLİ 484 KİLOMETRE

Direksiyon gerisindeki kulakçıklar, bu arabada vites değiştirmek yerine frenleme kuvvetini belirliyor. 4 farklı ayara sahip sistemle fren pedalına basmadan durabilmek bile mümkün. Bu sayede 64 kWh kapasiteli lityum iyon batarya, şarj da oluyor. Bu kapasite, araca 484 kilometrelik menzil sunabiliyor. Aracın bataryası 0’dan yüzde 80’e yaklaşık 1.5 saatte (DC) doluyor. Büsbütün dolması ise 2 saat sürüyor. AC tipi prizle 5-6 saat süren süreç 220 v prizle de 36 saatte tamamlanıyor. Ortalama tüketimi 14.7 kWh olarak açıklanan araba, bizim farklı maksatlarla gerçekleştirdiğimiz denemelerde 14.4 ile 17 kWh içinde ortalamalar sunmayı başardı.

MODÜLLER BİLDİĞİNİZ ÜZERE DEĞİL YENİ SİSTEM TAMİRAT

Dövize endeksli yedek modül ithalatına rağmen tamirin değerinin yine gün yüzüne çıktığını tabir eden TOSEF Lideri Ünal Ünaldı, 2022 yılında poliçe maliyetleri ve araç satışlarında paha kaybı yaşamamak ismine kesimin daha hassas olması gerektiğine dikkat çekti. Ünaldı “2022 yılını tamir yılı ilan edelim diyoruz. İktisattaki kriz ortamının düzelmesi için makul fedakarlıklarda bulunmamız gerekiyor” dedi. Son günlerde yedek modül ithalatı konusunda kıymetli sorunlar yaşandığını kaydeden Ünaldı, oto servislerinde modül bekleyen birfazlaca arabanın bulunduğunu ve araç sahiplerinin de gelmeyen modüller sebebiyle mağduriyet yaşadığını, tamir yoluna gidilmesiyle bu sorunun da önüne geçilebileceğini belirtti.

BORUSAN OTOMOTİV’DEN TABİAT DOSTU İŞBİRLİĞİ

Borusan Otomotiv ve Borusan EnBW Enerji’nin sürdürülebilirliğe ve tabiat dostu güç kullanmasına verdiği kıymet çerçevesinde, BMW marka elektrikli araba kullanıcıları Borusan EnBW Güç ‘nin büsbütün yenilenebilir güç kaynaklarından elde ettiği I-REC (Uluslararası Yenilenebilir Enerji) sertifikalı elektriği avantajlı fiyatlarla hem evsel tüketimlerinde birebir vakitte elektrikli arabalarının şarjı sırasında kullanma imkanı elde edebilecekler. Borusan Otomotiv İcra Şurası Lideri Hakan Tiftik, “Müşterilerimiz arabalarını şarj ederken ya da dilerlerse meskenlerinde kullandıkları enerjiyi Borusan EnBW Enerji’nin yenilenebilir kaynaklardan elde ettiği sertifikalandırılmış pak güce dönüştürebilecek. Bu gayretle iklim kriziyle çaba kapsamında manalı bir adım daha atılmış olacağına inanıyorum” dedi.

ARAZİNİN KOVBOYUNA ÖDÜL YAĞDI

Jeep iki modeli ile “Yılın Macera Aracı” değerlendirmesinde mükafata layık görüldü. “GearJunkie” tarafınca her yıl gerçekleştirilen değerlendirmede, Jeep Wrangler’ın elektrikli versiyonu Wrangler 4xe ve markanın tarihli en kıymetli modellerinden bir başkası olan Grand Cherokee ödüllendirildi. Wrangler 4xe, 380 HP güç ve 637 Nm tork üreten şarj edilebilir hibrit güç-aktarma sistemi ile 45 kilometreye varan büsbütün elektrikli sürüş menzili, üstün off-road maharetleri, etkileyici güç ve yüksek tork pahaları sunan sessiz güç-aktarma sistemiyle “GearJunkie” editörlerinin gönlünü kazandı ve “En Âlâ 4×4” seçildi. “En Düzgün SUV” mükafatını kazanan beşinci jenerasyon Grand Cherokee ise “Grand Cherokee L” ile birinci sefer üç sıra koltuk seçeneği sunmasının yanında; gelişmiş yeteneği ve konforu ile GearJunkie editörlerini büyüledi.

STELLANTİS YAZILIMA 30 MİLYAR EURO HARCAYACAK

Stellantis, yazılım takviyeli eserler ile aboneliklerden 2026’ya kadar yıllık yaklaşık 4 milyar Euro, 2030’a kadar da 20 milyar euro gelir elde etmeyi hedefliyor. Küme ayrıyeten yazılım ve elektrikliye geçişi tamamlamak için 2025’e kadar 30 milyar Euro’nun üzerinde yatırım planlıyor. 2024’te “STLA Brain”, “STLA SmartCockpit” ve “STLA AutoDrive” olmak üzere üç farklı yeni yapay zeka dayanaklı teknoloji platformunun geliştirilmesi amaçlanıyor. Teknoloji platformlarının 2024’te pazara sürülerek, iki yıl ortasında de Stellantis’in dört araç platformunda kullanılması hedefleniyor.