Satışı başlamadan fiyatı kur çarptı

Hasan

New member
25 Mar 2021
186
0
0
ALİ YILDIRIM

Kurun maliyetinin bile fiyatlara tam yansıtılmadığı görülürken Borusan Otomotiv İcra Konseyi Lideri Tiftik, kurun daima arttığını, 12 lira düzeylerini geçtiğini bu yüzden yanlışsız fiyattan süreç yapmaları gerektiğini bildirdi.

Türkiye’de yüksek kur ve vergi otomotiv pazarını derinden etkiliyor. Son periyotta yaşanan tedarik sorunlarıyla birlikte bulunurluk en az seviyede ama olmayan aracın bile fiyatı katlanarak artmaya devam ediyor.

Bugün fiyatlandırmalara bakıldığında 1 milyonluk bir arabanın neredeyse 3’te 2’si vergi. Elektrikli araçlarda da bu oran biraz daha düşük ancak rekor üstüne rekor kıran kur bu skalayı da üst çıtaya taşıyor. Geçen hafta İzmir Alaçatı’da tanıtım toplantısına katıldığımız BMW iX modeli de bundan nasibini alan modellerden. Markanın yüzde 100 elektrikli modeli olarak tanıtılan iX, gerek tasarım gerekse teknolojik bakımdan çok dolu bir araç.


Lakin fiyat listesine gelince işler kur kaynaklık biraz karışıyor. Borusan Otomotiv İcra Şurası Lideri Hakan Tiftik de aslında artan fiyatlardan şikayetçi. Genel olarak araç portföylerinin euro bazlı olduğunu aktaran Tiftik, kurun daima arttığını, 12 lira düzeylerini geçtiğini bu yüzden yanlışsız fiyattan süreç yapmaları gerektiğini bildirdi. Tiftik şu biçimde devam etti: “Doğru fiyattan süreç yapmazsak daha sonrasında yerine koyarken zorluk çekeriz. Maliyetleri karşılayamayız. her insanın işini yönetiş biçimi farklı. Kimisi kur artışını bir süre yönetim edip yerine koyma maliyetini hesaplamıyor. Tahminen onu yenidendan getirmeyecek piyasaya sürmeyecek. Lakin bir işin sürekliliğinin olması için getirdiğimiz aracın yerine koyma maliyetini düşürmemiz lazım. Ben kur arttığında aracımızın bedelini artırmadan satarsam yenidendan birebir pazarda gidip bir araç daha alamam. Bu yüzden stabil kur değerli.”


Yeni BMW iX Türkiye için birinci lanse edildiğinde fiyatı 1.6 milyon lira olarak belirlenmişti. Yüzde 60’lık vergi dilimine giren model 13 Ekim’de ön siparişe açıldı.

O periyotta euro kuru 10.50 TL olarak kayıtlara geçti. Lakin ortadan geçen yaklaşık 1 aylık süreçte hem kur katlandı birebir vakitte fiyat. Bugün bakıldığında euro kuru 12.70 düzeylerinin üzerinde. Aracın fiyatı ise 1.9 milyona ulaştı. Yani daha satışına başlanmadan iX’in fiyatı kur kaynaklı yüzde 19 arttı. Etiketi belirleyen euro ise bir aylık süreçte yüzde 21 yükseldi. Bu yüzden kurun maliyetinin bile fiyatlara tam yansıtılmadığı görülüyor.


‘DONANIMI DÜŞÜRMÜYORUZ ARTTIRIYORUZ’

fiyatların artmasından kimi markalar daha donanımı düşük modelleri Türkiye pazarına sunuyor. Bu hususta bir teşebbüslerinin olmadığını söyleyen Hakan Tiftik “Tam zıddı bizim stratejimiz daha donanımlı araç üzerine. Donanımı düşük araç yerine daha donanımlı araç getiriyoruz. BMW’nin özelliğini ortaya çıkaracak farklılığını ortaya koyacak araçlar getiriyoruz. iX’lerde de gördünüz, biz üst donanımdan başlıyoruz. Bütün modellerimizde bu biçimde. Bir serisinde de bu biçimde, 7 serisinde de az donanımlı araç getirelim demedik. Müşteri istemiyor. O segmentteki müşteri profili de istiyor ki donanımlı olsun. Başka tarafa kayma üzere eğilim yok. Hatta en donanımlı araçlar Türkiye’ye geliyor” diye konuştu.


‘ÇİP KRİZİ BİZİ YÜZDE 10 ETKİLEDİ’

Çip kaynaklık araç tedariği meselesine da değinen Hakan Tiftik “Araç bulunurluğu tarafında senin başında pek yeterliydik. Lakin artık durum biraz değişti. Çip krizinden dolayı yaklaşık yüzde 10’luk satış kaybımız var. Bu yıl tedarik badireleri olmasaydı 700-720 bin öngörüyorduk. Öngörü de sıkıntı. 2022’de çip hayli büyük sorun yaratmazsa binek 750 bin olur. Öte yandan filo kiralama şirketleri kriz yüzünden çok araç boşalttılar. Filo adetleri 350 binlerden 240 binlere düştü. Çip krizinden daha sonra bir türlü toparlayamıyor. Önemli talep var aslına bakarsan tüketici talebinde de birikim var. Tedarikte ezalar şayet olmazsa 750 bini görür lakin tedarik problemi olsa da 600 binlere ulaşır biriken taleple” açıklamasını yaptı.

‘SATIŞLARIMIZIN YÜZDE 75’İ ELEKTRİKLİ OLACAK’

Elektrikli araçların gelecekten daha yakın bir müddetçte pazara tam olarak dahil olacaklarını anlatan Hakan Tiftik, Borusan Otomotiv’in elektrikli araçlara öncelik tanıdığını anlattı. Çatısı altında olan her markanın ve modelin dünya ile eş vakitte Türkiye pazarına sunduklarını anlatan Tiftik “Vizyonumuz doğrultusunda Türkiye’deki otomotiv dalında elektrikli araçlara dönüşümü öncelik edeceğiz. Tüm paydaşlarla bir arada ne yapabiliriz diye bakıyoruz. 2030 yılında sattığımız her aracın 75’inin elektrikli olmasını hedefliyoruz. Bizim başımız hayli net. Bu dönüşümü Türkiye’de yaşatmak için elimizden geleni yapacağız. 2021 yılında elektrikli araç satışlarında bir daha önder pozisyondayız. Bu sene lanse etmiş olmamıza ve çip krizi niçiniyle geç gelmiş bulunmasına karşın şu anda 500’ün üzerinden yılsonunda da 700’e yaklaşan bir satış adedi ile bitiririz. iX daha satışına başlamadık. Yaklaşık 200 adet ön sipariş aldık” dedi.

MENZİLİ 425 KM, 10 DAKİKADA 100 KM’LİK ŞARJ BİLE OLUYOR

Yeni BMW iX, Kasım ayı prestijiyle Türkiye’ye xDrive40 versiyonuyla Borusan Otomotiv BMW i Yetkili Satıcı Showroomlarında yerini aldı. Yeni BMW iX xDrive40’ın ön ve art akslarında yer alan elektrik motorları 326 beygir güç ve 630 Nm tork üretirken, arabası 0’dan 100 km/s sürate yalnızca 6,1 saniyede ulaştırıyor.

WLTP normlarına nazaran tam şarj ile yaklaşık 425 km menzile sahip Yeni BMW iX xDrive40, hem kent içi sürüş birebir vakitte uzun aralıklar için ülkü bir sürüş tecrübesi sunuyor. Yüksek kuvvetli konut dışı şarj istasyonlarında 10 dakikalık şarj ile 100 km menzil üreten bataryalar sadece 40 dakikalık şarjla azamî pil doluluğuna erişiyor.

Yeni BMW iX pratik BMW Wallbox kullanılarak da tam doluluğa 8 saatten kısa müddette ulaşıyor. BMW iX3 ise WLTP kriterlerine bakılırsa 459 kilometrelik menziliyle dikkat çekiyor. Araba 286 beygir güç ve 400 Nm tork üreten elektrik motoruna sahip. Bu motor yardımıyla BMW iX3 0’dan 100 km/s sürate 6,8 saniyede ulaşabiliyor. Yeni BMW iX3, süratli şarj istasyonlarında 10 dakikada yaklaşık 100 kilometrelik bir menzile kavuşurken sırf 34 dakikada pillerini yüzde 80 oranında şarj ediyor.

Egea’ya kalp ve yüz nakli

Fiat Egea ailesinin en sportif üyelerinden biri olan hatchback atletik yapısıyla tüm dikkatleri üzerine çekiyor. Yenilenen dizaynıyla tüketicinin karşısına çıkan Egea HB, gerek donanımı gerekse yeni teknolojisiyle beğenimizi kazandı. 1.0 litrelik motorla dikkat çeken araba hem agresif birebir vakitte cimri sürüş tecrübesi yaşamanızı sağlıyor.

Tofaş’ın mühendislik çalışmalarında başrolü oynadığı Fiat Egea ailesi, Türkiye’nin en hayli satılan arabası olmaya devam ediyor.

Egea Hatchback (HB) ailesini 3 farklı versiyona ayıran marka; Street, Urban, Lounge modelleriyle tüketicilere çokça alternatif sunmayı başarıyor. Sportif tasarımı ve kıpkırmızı rengiyle bu hafta konuğumuz olan model, yeni büyük logosu, parlak siyah ön ızgara, sis farı çerçevesi, ayna kapakları ve dış kapı kollarıyla ayrılan araba, çok agresif görünmeyi başarıyor. Farları bir daha tasarlanan modelin hem ön tıpkı vakitte artta kullanılan LED teknolojisi arabaya daha çağdaş bir görünüm kazandırmış. Yeni güncellenen versiyonuyla aracın iç yeri da büyük bir değişime uğramış. Rahat koltuklar iç yerinde ise daha evvel kullanılan göstergenin yerini Egea’ya özel tasarlanan yeni 7 inçlik, şoförünün hayatını kolaylaştıran renkli ve dijital gösterge paneli alıyor. Yeni dijital gösterge, 10 inç dokunmatik ekrana sahip büsbütün yeni 5’inci kuşak UConnect multimedya sistemi ile entegre çalışıyor.

Yeni 1.0 litrelik akaryakıtlı motorla satışa sunulan modelin otomatik seçeneği şimdilik yok. 100 beygir gücündeki ünite orta hızlanmalarda çok başarılı ve azamî torku da 190 NM olarak hesaplanmış. 5 ileri manuel şanzımanla kombine edilen motor, saatte 192 kilometre sürate ulaşıyor. 11.8 saniyede 100 km sürate ulaşan araç, tüketimde de argümanlı. Araç 100 km’de ortalama 5.5 litrelik yakıt tüketimi gerçekleştiriyor. Tatlı sert süspansiyon sistemiyle donatılan araba, kâfi konfor düzeyini sunuyor. Yol tutuş konusunda da beklentileri karşılayan araç, sert virajlarda bile inançlı hissettiriyor.

SUV’da liderlik ipini göğüsledi

Peugeot 2008, Eylül ayında bin 82 adetlik satış sayısı ile yakaladığı liderlik muvaffakiyetini Ekim ayında bin 143 adet ile devam ettirerek birinci 10 ayı da kendi sınıfının başkanı olarak tamamladı. Birinci satışa sunulduğu 2020 yılından bu yana en epey tercih edilen SUV modellerden birisi olan SUV 2008, 2021 yılının Ocak – Ekim devri toplamında 7.507 adetlik satışa ulaşarak yüzde 15’lik pazar hissesi elde etti. Peugeot Türkiye Genel Müdürü İbrahim Anaç “Hem SUV 2008 birebir vakitte 5008 modellerimiz kendi segmentlerinde bu ayı önder kapattılar” dedi.

NFT ile satışa sunulacak

Ulu Motor, Türkiye pazarına süratli giriş yapan yeni yüzde yüz elektrikli araba markası SKYWELL ile bir birincisi daha tüketici ile buluşturuyor. çabucak hemen araçlar Türkiye’ye gelmeden 100’ün üzerinde ön sipariş alan marka, ‘Benzersiz dijital varlık’ NFT ile sonlu sayıda aracını dijital sanat yapıtına dönüştürüyor. Bu sayede durduğu yerde kıymeti her geçen gün katlanan bir araba halini alacak. SKYWELL Türkiye CEO’su Mahmut Ulubaş “Dünyada bile çabucak hemen yeni yeni büyümeye başlayan NFT’yi araçlarımıza entegre ederek sonlu sayıda aracımızı ‘özel’ ve ‘tek’ hale getiriyoruz” halinde konuştu.

RS Servis ekspertiz hizmetine başlıyor

Geliştirdiği kesim tamirat teknikleriyle otomotiv ve sigortacılık dalına 12 yıldır tasarruf katkısı sağlayan RS Servis, 2021 yılının birinci 10 ayında 300 bin araca temas ederek bir daha kıymetli bir muvaffakiyete imza attı. 2022 yılında satış daha sonrasında sunacağı yeni tahlil modelleri için toplam 10 milyon TL’lik yatırım yapan marka, garantili oto bakım hizmetleri, ikinci el oto ekspertiz hizmetleri ve boyasız göçük düzeltme hizmetlerini alanda yaygınlaştıracak. RS Küme İdare Şurası Lideri Ünal Ünaldı “Önümüzdeki 5 yıl içerisinde yalnızca tasarruf sağlayan değil satış daha sonrası hizmetlerimizle de küresel bir marka olmayı hedefliyoruz. Yıl sonuna kadar bütün çalışmalarımızı tamamlamış olacağız. Satış daha sonrası alanında teknolojiye ve dijitalleşmeye verdiğimiz yükü artık oto ekspertiz pazarıyla da tanıştırıyoruz” sözlerine yer verdi.

Yeni Renault Kangoo yılın ticarisi seçildi

Yeni Renault Kangoo Van, 24 Avrupalı gazeteciden oluşan heyet tarafınca 2022 Milletlerarası Yılın Ticari Aracı (IVOTY) seçildi. Renault’nun yeni yavaşça ticari aracı, yeni Mercedes-Benz Citan ile bir arada son 12 ayda pazara sunulan 14 yavaşça ticari araç içinde en âlâ yavaşça ticari araç olarak kabul edildi. 1,45 metre eşik genişliğine sahip yan kapısı ile Yeni Kangoo Van, son derece pratik ve kullanışlı özellikleriyle öne çıkıyor. Yeni Kangoo Van, harikalığın bir marka haline geldiği Renault’nun Maubeuge fabrikasında üretiliyor.